אורולוגיה

שיקום מוקדם של הפין מסייע להפחתת בעיות תיפקוד קשות מאוחר יותר (מתוך הכנס השנתי לרפואת רבייה)

שיקום מוקדם של הפין, במיוחד שימוש ב-alprostadil (או MUSE), יכול לסייע בשמירה על רקמת הפין לאחר כריתת ערמונית, ומאפשר תגובה לטיפול בבעיות זיקפה מאוחר יותר.

שיקום מוקדם של הפין הינה תפיסה חדשה בשנתיים האחרונות (שניתוח ערמונית התקדם לנקודה של שמירה על עצבי הפין) ושמירה על מתן שתן. עם סקירה אגרסיבית של סרטן ערמונית, ניתן למצוא מטופלים צעירים, בגיל 50-52, שלא כמו קודם. לפני הניתוח דאגתם היא מתן שתן, אך הדאגה העיקרית היא פעילות מינית.


טיפולים אורלים לבעיות בזיקפה כמו סילדנפיל (ויאגרה) אינם יעילים במהלך 6-12 חודשים לאחר כריתת הערמונית כיוון שעצבי הפין עוד לא עברו רגנרציה. לאחר זמן זה, ללא שיקום מוקדם של הפין, אחוז היעילות של ויאגרה הוא בערך 30%. שיקום מוקדם של הפין משפר אחוז זה.


בגלל הנזק העצבי לאחר כריתת הערמונית, חולים מאבדים זיקפות לילה עצביות, ופחות דם זורם לפין, מה שעלול לגרום לפיברוזיס ברקמה. שיקום מוקדם של הפין מעלה זרימת דם ושמור על רקמת הפין בזמן בהעצבים עוברים רגנרציה, כך שטיפול אורלי יהיה יעיל יותר.

כחלק מהמחקר, חולים שעברו לאחרונה כריתת ערמונית בשל סרטן ולאחריה עברו טיפול אחד מהשלושה לשיקום הפין, עברו מעקב לקביעת השיטה הטובה ביותר.

ל-68 חולים הוצע שימוש ב-MUSE, ו-38 לקחו טיפול זה. ל-74 הוצע שימוש במכשיר ואקום (VCD) ו-60 הסכימו. ל-22 הציעו זריקות (ICD) וכולם הסכימו. 18 מהחולים בקבוצה זו השתמשו בויאגרה. 35 חולים שלא עברו כל טיפול שיקומי מוקדם היו קבוצת ביקורת. התוצאות הוצגו בכנס השנתי לרפואת רבייה.

בעוד שכל שיטות השיקום המוקדם היו יעילות, MUSE נתנה את התוצאות הטובות ביותר. לאחר מעקב ממוצע של 6 חודשים, 39% מהחולים בקבוצה זו חוו זיקפה טבעית מספקת לחדירה וגינלית, ו-74% היו פעילים מינית. בקבוצת ה-VCD, כ-32% חוו זיקפה טבעית מספקת לחדירה, וכולם היו פעילים מינית. לקבוצת ICD עם או ללא ויאגרה, ל-50% היו זיקפות טבעיות, ו-96% היו פעילים מינית. לעומת זאת, בקבוצת הביקורת, ל-11% היו זיקפות טבעיות ו-37% היו פעילים מינית.

שיקום מוקדם של הפין עשה יותר משיפור של יכולת המטופל להגיע לזיקפה עד שנה לאחר הניתוח. הנקודה החשובה במחקר זה היא שהחולים יכולים לעסוק בפעילות מינית חודשיים שלושה לאחר הניתוח (עם שיקום מוקדם), בעוד שלפני כן היה עליהם לחכות 12-18 חודשים.

החוקרים מסכמים כי על אורולוגים להשתמש בשיטות MUSE, VCD, ו-ICD. רובם מבולבלים שניתן לת ויאגרה מוקדם, אך זה לא עובד כי אין מסלול עצבי. זה יעבוד לאחר 6-12 חודשים, לא בהתחלה. יש לשמור על רקמת הפין ורק אח”כ לעבור לטיפול אורלי.

ASRM 2005 Annual Meeting: Abstract O-323. Presented Oct. 19, 2005.

לידיעה במדסקייפ

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה