אורולוגיה

שילוב מתן הורמונים וחיסונים בטיפול בסרטן הערמונית עשוי להועיל במקרים של הישנות

תוצאותיו של מחקר קליני חדש מראות כי שילוב של מתן חיסונים עם טיפול אנטי-הורמונלי עשוי להועיל בחולים שבהם מופיעה הישנות של סרטן הערמונית. המחקר משלב 2 תוכנן לצורך טיפול בחולים הסובלים מסרטן ערמונית ללא גרורות שהופיעה בהם עליה ברמות ה-PSA. סרטן הערמונית מתקדם, לעיתים קרובות, במהלך כמה שנים לאחר מתן הטיפול להורדת רמות ההורמונים.

זהו המחקר הראשון בו משולב טיפול אנטי-אנדרוגני (המפחית את כמות האנדרוגנים, הורמוני המין הזכריים) עם מתן חיסונים אנטי-סרטניים במסגרת הטיפול בסרטן הערמונית, וגם המחקר הקליני האקראי הראשון הנערך באוכלוסיה זו של חולי סרטן הערמונית.

אחד החוקרים, ד”ר Arlen, מסביר כי הבעיה עולה בחולים שבהם נכשל הטיפול ההורמונלי הסטנדרטי. הוא מוסיף כי המחקר תוכנן בכדי לענות על שאלה זו ובכדי לבחון אוכלוסיה של חולים שהגידולים שאובחנו בהם הראו עמידות לטיפול הראשוני, שלא נצפו בהם עדויות להימצאות מחלה גרורתית בסריקות CT או CAT, אך שהופיעה בהם עליה ברמות ה-PSA, המהווה סימן להישנות המחלה.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 42 חולי סרטן הערמונית לקבלת טיפול באמצעות חיסון או באמצעות טיפול אנטי-אנדרוגני שני באמצעות nilutamide. ה-nilutamide פועל באמצעות חסימת השפעות עודפי הטסטוסטרון המיוצר בגוף ועלול לעודד גדילה של תאי הסרטן.

לאחר 6 חודשי טיפול ניתנה למשתתפי שתי הקבוצות שבהם הופיעה עליה ברמות ה-PSA ללא עדויות למחלה גרורותית האפשרות לבחור בהוספת הטיפול השני בשילוב לטיפול שאותו הם כבר מקבלים במסגרת המחקר.

לא דווח על תופעות לוואי רציניות בעקבות מתן החיסון, אך בחלק מהמשתתפים שקיבלו nilutamide דווח על תגובות לוואי חמורות שכללו רעילויות לריעות, תופעת לוואי לא-שכיחה הקשורה לפעמים לשימוש בתרופה זו.

הזמן החציוני עד להתחלת כישלון הטיפול עמד על 9.9 חודשים בחולים שקיבלו חיסון בלבד ועל 7.6 חודשים בחולים שקיבלו nilutamide בלבד, הבדל שאיננו מובהק סטטיסטית. אולם, 12 מתוך 21 החולים שקיבלו את החיסון בחרו להוסיף nilutamide לטיפול שלהם כעבור 6 חודשים. בחולים בקבוצה זו הופיע זמן חציוני נוסף של 13.9 חודשים עד לכישלון הטיפול, המעלה ערך של 25.9 חודשים ממועד תחילת המחקר.

ד”ר Arlen אומר כי התופעות החיוביות העולות ממתן הטיפול המשולב עשויות לנבוע בשל פעילות החיסון היחודית על מערכת החיסון המשתפרת לאחר הוספת הטיפול ההורמונלי. הוא מסביר כי יתכן גם שקיימת השפעה סינרגיסטית של אימונו-תרפיה באמצעות חיסונים עם הטיפול האנטי-הורמונלי.

ההגיון העומד מאחורי ניסיון מתן הטיפול המשולב עלה מתצפיות קליניות שהאו כי הטיפול ההורמונלי מעלה את מספר תאי החיסון המגיעים אל בלוטת הערמונית, ולכן מאפשר לחיסונים לפעול ביעילות רבה יותר.

החוקרים מתכננים כיום מחקר מעקב שבו ינתן הטיפול המשולב מלכתחילה, באוכלוסית חולים דומה. הם גם יבחנו את השימוש בחיסון חדש ופוטנטי יותר כנגד סרטן הערמונית. בנוסף, הם רוצים להשתמש בטיפול הורמונלי שונה הקרוי flutamide, שלו תופעות לוואי פחותות וקלות מאלו הכרוכות בשימוש ב-nilutamide.

ד”ר Arlen מסכם כי המטרה היא להתחיל במתן החיסונים בשלבי טיפול מוקדמים מיותר, וכי הוכח שטיפול זה בטוח ונסבל היטב. מטרות נוספות, לדבריו, הן לשמור על מצב החולים יציב או בהשתפרות ולמנוע הופעת מחלה גרורתית. הוא מסביר כי הישגים אלה יביאו תועלת עצומה מבחינת איכות חיי החולים.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה