אורולוגיה

נראה כי הסיכון להופעת סרטן באשך שני הינו נמוך (J Natl Cancer Inst)

תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי למרות שהסיכון להופעת סרטן באשך שני מוגבר לאחר איבחון סרטן באחד האשכים, הסיכון הכללי נותר נמוך ושיעור ההשרדות נותר גבוה. הכותבים מסבירים כי הממצאים הללו תומכים בהמשך הטיפול הרפואי הניתן כיום שאינו כרוך בנטילת ביופסיה שגרתית מהאשך הקונטרה-לטרלי.

החוקרים ניתחו מידע ממקורות שונים, שנאסף בקרב 28,045 גברים שסבלו מסרטן של תאי הנבט באחד האשכים ואובחנו בין השנים 1973-2001. בכל הנבדקים שנכללו בוצע מעקב לאורך תקופה של חודשיים לפחות. סרטן אשכים מטה-כרוני באשך הקונטרה-לטרלי אובחן לאחר מכן ב-287 מהחולים.

הסיכון המצטבר לאורך 15 שנים להופעת סרטן מטה-כרוני באשך הקונטרה-לטרלי עמד על ערך של 1.9%, שהוא גבוה פי 12.4 מהסיכון באוכלוסיה הכללית. הסיכון היה גבוה יותר בקרב גברים שאובחנו מתחת לגיל 30 שנים (3.1% לעומת 1.2% בקרב גברים מעל גיל זה).

החוקרים מצאו כי הסיכון פוחת לאורך הזמן. לדוגמא, הסיכון במהלך 4 השנים הראשונות לאחר האיבחון הראשון גבוה פי 13.8 מזה שבאוכלוסיה הכללית, ואילו הסיכון החל מ-15 שנים לאחר האיבחון הראשון ומעלה גבוה רק פי 3 מזה המצוי באוכלוסיה הכללית.

שיעור ההשרדות לאחר 10 שנים ממועד האיבחון של סרטן אשכים מטה-כרוני באשך הקונטרה-לטרלי עמד על ערך של 93%, שאיננו שונה באופן מובהק משיעור ההשרדות במקרים שבהם לא אובחן סרטן בשנית. שיעור ההשרדות לאורך 10 שנים ממועד איבחון הסרטן המטה-כרוני אפילו גבוה מזה שנמצא בחולים שאובחנו בסרטן סינכרוני באשך הקונטרה-לטרלי, העומד על ערך של 85%.

החוקרים ממליצים לרופאים לעודד את החולים בסרטן האשכים, במיוחד את אלה שאינם מקבלים כמותרפיה, לבצע בדיקה עצמית ואולי אף לעבור בדיקה אולטרא-סונוגרפית רגילה של האשכים.  הם מוסיפים כי במידה והגידול השני מאובחן מוקדם מספיק בכדי לבצע ניתוח שאינו מחייב כריתה מלאה, יתכן שניתן יהיה להמנע מהבעיות הכרוכות במתן תחליף אנדרוגן לאחר כריתה של שני האשכים.

החוקרים מסבירים שנטילת ביופסיה מהאשך ולאחריה מתן יעוץ וטיפול עשויה להצדיק את עצמה בחולים המצויים בסיכון גבוה, במיוחד אלה שסבלו מבעיות בירידת האשכים אל שק האשכים, מבעיות פוריות או מאטרופיה של האשך או במקרים של היסטוריה משפחתית של סרטן האשכים.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה