אורולוגיה

בדיקות Dipstick חוזות באמינות הימצאות חיידקים בשתן בחולות הסובלות מבעיה אורו-גניקולוגית (Am J Obstet Gynecol)

חוקרים מוצאים כי לבדיקת nitrite reagent strip בדגימת שתן ספציפיות מעולה לגילוי חיידקים בקרב חולות הסובלות מבעיה אורו-גניקולוגית. הם טוענים כי נשים שהתקבלו בהן תוצאות חיוביות בבדיקה יכולות לקבל טיפול ללא צורך בביצוע בדיקה לתרבית שתן.

בחולות הסובלות מבעיה אורו-גניקולוגית מופיעים לעיתים קרובות סימפטומים דמויי זיהום בדרכי השתן, ועד כה לא בוצע מחקר שבדק את דיוק בדיקות ה-dipstick בגילוי חיידקים בדרכי השתן באוכלוסיה ספציפית זו. החוקרים השוו את תוצאות בדיקות ה-reagent strip ואת תוצאות בדיקות תרביות השתן בקרב 710 חולות.

תוצאת בדיקת  nitrite dipstick חיובית נמצאה בעלת רגישות של 99.1% בזיהוי נוכחות חיידקים בשתן. התוצאות העלו ערכי חיזוי חיוביים ושליליים של 84.3% ושל 95.6%, בהתאמה.

תוצאה חיובית של בדיקת leukocyte esterase נמצאה פחות רגישה (28%) ופחות ספציפית (83%) בהשוואה לתוצאת בדיקת ה-nitrite, כמו גם תוצאת dipstick חיובית לדגימת דם (35% רגישות ו-80% ספציפיות להימצאות חיידקים בשתן). הימצאות pyuria בבדיקה מיקרוסקופית לא היתה עדיפה בחיזוי הימצאות חיידקים בשתן.

למעשה, לא נמצא שילוב של בדיקת reagent strip או urinalysis שנמצא רגיש או ספציפי יותר מבדיקת ה-nitrites לבדה.

החוקרים מסכמים כי בחולות שמתקבלת בהם תוצאה חיובית בבדיקה זו, ניתן להתחיל במתן טיפול מבלי לבצע בדיקת תרבית שתן, אולם, יש צורך בבדיקת התרבית בנשים שמופיעים בהם זיהומים חוזרים בדרכי השתן.

הם ממליצים כי בנשים שבהן מתקבלת תוצאה שלילית כדאי לבצע בדיקת תרבית שתן בשל הרגישות הנמוכה יחסית של בדיקת ה-nitrites ובשל חשיבות זיהוי הזיהום לפני המשך מתן האבחנה, ההערכה הרפואית והטיפול בסימפטומי דרכי השתן התחתונות.

לידיעה במדסקייפ

Am J Obstet Gynecol 2005;192:1376-1378.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה