אורולוגיה

הגדלת מרווחי הזמן בין בדיקות הסריקה גוררת עיכוב בגילוי סרטן הערמונית (J Urol)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, הגדלת מרווחי הזמן בין הסריקות לגילוי סרטן לתקופה של שנתיים או 4 שנים עלולה לדחות באופן משמעותי את גילויו של סרטן ערמונית מתקדם.

אחד החוקרים, ד”ר Catalona, מסביר בראיון כי למרות שעליה מהירה ברמות ה-PSA מופיעה רק באחוז קטן יחסית מהגברים, הם אלו שסרטן הערמונית עלול לאיים על חייהם וכי ביצוע סריקות באופן לא תדיר עלול ליצור עיכובים בגילוי מקרי סרטן אלו, העלולים להיות קטלניים, דבר העלול לגרור החמצה של ההזדמנות לרפאם.

החוקרים השתמשו במידע שנאסף בקרב יותר מ-18,000 גברים שעברו סריקות לגילוי סרטן הערמונית במרווחי זמן של 6 חודשים ושל 12 חודשים, בכדי לקבוע מהו העיכוב האפשרי העלול להופיע בגילוי המחלה בעקבות ביצוע בדיקות סריקת PSA במרווחי זמן של שנתיים ושל 4 שנים.

בסך הכל, אובחן סרטן הערמונית ב-377 (2.0%) מהנבדקים במהלך תקופת מעקב בת 8 שנים. התוצאות מעידות כי רק ב-24% מתוך 1569 הגברים שעברו ביופסיה נתגלה סרטן הערמונית.

רמות ה-PSA בעת גילוי סרטן הערמונית היו נמוכות מ-2.6ng/mL ב-21% מהגברים, עמדו על ערך של עד 4.0ng/mL ב-57% מהגברים, ונמצאו מעל ערך של 4.0ng/mL רק ב-20% מהגברים.

החוקרים קובעים כי הגדלת מרווחי הזמן בין בדיקות הסריקה משנה אחת לשנתיים תגרור עיוכב בן 4 חודשים לפחות בגילוי סרטן הערמונית ב-62% מהגברים. ביותר משלושה רבעים מהגברים (77%) יופיע עיכוב ממוצע של 12 חודשים בגילוי במידה ומרווחי הזמן בין הבדיקות יגדלו לתקופה של 4 שנים.

החוקרים מסבירים כי ברבים מהגידולים שאובחנו נמצאו פנוטיפים היסטולוגיים בעלי פוטנציאל אגרסיבי וכי ביצוע סריקות בלתי-תדירות ידחה את גילוי סרטן הערמונית גם בגברים שבהם מופיעה עליה מהירה ברמות ה-PSA, שבהם יופיע היתרון הגדול ביותר של האבחון המוקדם.

ד”ר Catalona מציין כי בוחנים את בסיסי הנתונים השונים בכדי לזהות השפעות אפשריות של דחית האיבחון על התוצאות הרלוונטיות בחולים, כמו שיעור ההישרדות ללא התקדמות של המחלה, שיעור ההישרדות ללא הופעת גרורות, שיעור ההשרדות הספציפי למחלת הסרטן, ושיעור ההשרדות הכללי בחולים.

הוא מסכם כי מחקר המשך זהיר דרוש לפני המלצה על קביעת מרווחי זמן שיעלו על תקופה של שנה בין בדיקות הסריקה.

לידיעה במדסקייפ

J Urol 2005;173:1116-1120.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה