אורולוגיה

Amoxicillin-Clavulanate עשוי להיות יעיל מ-Ciprofloxacin לדלקת בשלפוחית השתן (JAMA)

Amoxicillin-clavulanate (אוגמנטין) אינה יעילה כמו ciprofloxacin לטיפול בדלקת בשלפוחית השתן ללא סיבוכים אצל נשים, על פי תוצאות מחקר אקראי שפורסם בגיליון פברואר של JAMA.

שכיחות גבוהה של עמידות ל- trimethoprim-sulfamethoxazole ואנטיביוטיקות אחרות ל-E. coli הגורם לדלקת חריפה בשלפוחית השתן אצל נשים גרם להעלאת השימוש באנטיביוטיקות אלטרנטיביות, אומר ד”ר תומס הוטון מאונ’ וושינגטון בסיאטל, ושותפיו. אחת מהאנטיביוטיקות הללו, amoxicillin-clavulanate, לא נבדקה היטב.

במחקר זה, 370 נשים בגילאים 18-45 שנה עם סימפטומים של דלקת חריפה בשלפוחית השתן ללא סיבוכים ותרבית שתן עם לפחות 102 יחידות יוצרות מושבות של אורופתוגנים למיליליטר השתתפו. הן חולקו באקראי לקבלת amoxicillin-clavulanate במינון 125 או 500 מ”ג פעמיים ביום, או ciprofloxacin במינון 250 מ”ג פעמיים ביום, למשך 3 ימים. תקופת המעקב נמשכה 4 חודשים. התוצאה העיקרית היתה החלמה, והמשניות היו החלמה מיקרוביולוגית וקולוניזציה וגינלית של E. coli לאחר שבועיים מעקב.

93 נשים (58%) מתוך 160 נשים שטופלו ב-amoxicillin-clavulanate החלימו לעומת 124 (77%) מ-162 נשים שטופלו בP < .001) ciprofloxacin ). אפילו בקרב רגישות ל-amoxicillin-clavulanate, שילוב זה לא היה יעיל כמו ciprofloxacin (אחוז החלמה, 65 [60%] מתוך 109 נשים בקבוצת אמוקסיצילין לעומת 114 [77%] מ-149 נשים בקבוצת ציפרופלוקסצין, P = .004). ההבדלים בהחלמה קלינית התרחשו כמעט לגמרי בתוך שבועיים לאחר הטיפול.

לאחר שבועיים, 118 (76%) מ-156 נשים שטופלו ב-amoxicillin-clavulanate החלימו בהשוואה ל-153 (95%) מ-161 נשים שטופלו בציפרופלוקסצין (P < .001). קולוניזציה וגינלית של קולי (P < .001) התרחשה ב-45% מהנשים בקבוצת האמוקסיצילין וב-10% מקבוצת הציפרופלוקסצין.

amoxicillin-clavulanate  למשך 3 ימים אינו יעיל כמו ציפרופלוקסצין לטיפול בדלקת חריפה של שלפוחית השתן, אפילו בנשים שנדבקו בחיידים רגישים. ההבדל עשוי להיות בגלל יכולת גבוהה יותר של amoxicillin-clavulanate להשמיד E. coli וגינלי.

מיגבלות מחקר אפשריות היו אופי single-blind של המחקר, ו-bias ל-amoxicillin clavulanate וסף נמוך יותר לטיפול נשים עם סימפטומים בינוניים בקבוצה זו.

כטיפול קו ראשון לדלקת בדרכי השתן צריך להמשיך עם Trimethoprim-sulfamethoxazole לנשים ללא היסטוריה של אלרגיה לתרופה ואם הסבירות לעמידות נמוכה. עם הסבירות לעמידות גבוהה (>20%) או בנשים עם גורמי סיכון לעמידות, nitrofurantoin או fluoroquinolone הן בחירה מתאימה. Amoxicillin-clavulanate למשך 3 ימים אינו יעיל כמו fluoroquinolone לטיפול בדלקת שלפוחית השתן, אפילו בנשים עם דלקת בדרכי השתן שנגרמת ע”י אורופתוגנים, ויש לשקול טיפול בו רק אם שימוש בתרופות מקו ראשון או שני אינו אפשרי.

JAMA. 2005;293:949-955

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה