אורולוגיה

הוספת Detrol LA לטיפול הסטנדרטי בערמונית מוגדלת מכפיל את יעילות הטיפול בפעילות יתר של השלפוחית (British J Urology)

תוצאות מחקר שפורסמו לאחרונה מעידות כי שילוב מתן Detrol LA (קפסולות לשחרור ממושך של tolterodine tartrate) של Pfizer Inc’s ומתן חסם אלפא, שהוא הטיפול הסטנדרטי בהגדלה של הערמונית, נמצא יעיל כפליים בשיכוך סימפטומי פעילות יתר של שלפוחית השתן (OAB) בהשוואה למתן חסם אלפא בלבד, בגברים הסובלים מחסימה של השלפוחית ומ-OAB. כ-6 מיליון גברים אמריקאיים סובלים משילוב סיבוך שכיח של ערמונית מוגדלת הקרוי bladder outlet obstruction, המפחית או מונע את זרימת השתן, עם OAB, מצב שבו מופיעות התכווצויות לא רצוניות של שרירי שלפוחית השתן.

אחד הכותבים, ד”ר Chancellor, מסביר כי קיימת חפיפה בין סימפטומי ה-bladder outlet obstruction ובין סימפטומי השלפוחית הפעילה ביתר, וכיום מטפלים ראשית בבעית החסימה, ומוסיפים טיפול כמו  Detrol LA רק במידה והסבל בשל דחיפות, תכיפות והטלת שתן בלילה נמשך כמה חודשים. הוא מוסיף כי הממצאים מעידים כי הטיפול המשולב נסבל היטב וניתן לשקול אותו בגברים הסובלים מחסימת השלפוחית ובגברים שאינם סובלים ממנה.

מחקר פרופקטיבי זה חילק 114 גברים לשתי קבוצות: אלו שסבלו מחסימת שלפוחית בלבד (כ-76 נבדקים) ואלו שסבלו מחסימתשלפוחית יחד עם OAB (כ-68 נבדקים). כל החולים קיבלו טיפול באמצעות חסם האלפא doxazosin במהלך 3 חודשים. בחולים שבהם לא הופיע שיפור בסימפטומים הוסף טיפול באמצעות Detrol LA במהלך 3 חודשים נוספים. 73% מהגברים שסבלו מחסימת שלפוחית ומ-OAB דיווחו על שיפור במהלך תקופת שטיפול המשולב בהשוואה ל-35% מהגברים שדיווחו על שיפור במתן טיפול באמצעות doxazosin בלבד.

תופעות הלוואי השכיחות ביותר במתן doxazosin היו סחרחורת, postural hypotension ושפיכה לא תקינה. תופעת הלוואי השכיחה ביותר במתן Detrol LA היתה יובש בפה. שכיחות נמוכה (כ-3.3%) של עצירת שתן חולפת נצפתה בקרב הנבדקים שקיבלו את הטיפול המשולב. היא נעלמה כעבור 24 שעות לאחר הפסקת הטיפול.

כ-33 גברים אמריקאיים מעל גיל 18 שנים סובלים מ-OAB המתבטא בצורך פתאומי שלפעמים לא ניתן לעמוד בפניו, להטיל שתן (מצב המכונה דחיפות). זאת משום ששרירי השלפוחית מתכווצים לנפח קטן וללא סימני האזהרה הרגילים המעידים על התקרבות למלוא הקיבולת של השלפוחית. הדבר גורם להטלת שתן לעיתים קרובות (תכיפות) ולפעמים להרטבה (אי-שליטה בצרכים).

לאחר איבחון אדם הסובל מפעילות יתר של השלפוחית, ניתן טיפול באמצעות אנטגוניסטים לרצפטורים המוסקרינים, שהוא הטיפול המקובל. Detrol LA היא תרופה כזו שמסייעת לשלוט בהתכווציות הלא-רצוניות של שרירי השלפוחית. טכניקות התנהגותיות כמו אימון שרירי רצפת האגן או אימון השלפוחית מהוות תוספת לטיפול התרופתי ומסייעות לחולה להשיג מחדש בקרה על השלפוחית.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה