אורולוגיה

צריכת סידן מוגברת מקטינה סיכון לאבני כליות בנשים צעירות (Arch Intern Med)

על-פי תוצאות מחקר פרוספקטיבי שפורסם לאחרונה, סידן מן הדיאטה ומתוספות מזון אינם קשורים לסיכון מוגבר להתפתחות אבני כליות ועשויים אף להוות הגנה מן התופעה בקרב נשים צעירות.

החוקרים כותבים כי בנשים מבוגרות ובגברים מפחיתה צריכה מוגברת של סידן, של אשלגן, ושל נוזלים את הסיכון להיווצרות אבנים בכליות, ואילו תוספי מזון המכילים סידן, נתרן, חלבונים מן החי וסוכרוז עלולים להגדיל את הסיכון. הם מציינים גם כי phytate, רכיב המצוי בצמחים ובגרעיני דגנים, עשוי להגביל את התפתחותן של אבני כליות באמצעות עיכוב יצירתם של גבישי סידן-אוקסלט.

במסגרת מחקר ה-NHS II מילאו 96,245 נשים בגילאי 27-44 שנים, ללא היסטוריה של אבני כליות שאלונים הנוגעים לתזונה בשנת 1991 ובשנת 1995.

במהלך המחקר, שנמשך 8 שנים, תועדו 1,223 מקרים חדשים של הופעת אבני כליות במסגרת מעקב של 685,973 שנות אדם. צריכת סידן גבוהה במזון נמצאה קשורה לסיכון מותאם נמוך יותר להתפתחות אבני כליה (P = .007 עבור המגמה). בהשוואה לנשים ברבעון התחתון של צריכת הסידן, נמצאו נשים ברבעון העליון בסיכון מופחת בשיעור של 27% להתפתחות אבני כליה (rr, 0.73; 95%CI, 0.59-0.90). שימוש בתוספי מזון המכילים סידן לא השפיע על הסיכון להתפתחות אבני כליות.

צריכת phytate נמצאה קשורה גם היא לסיכון מופחת ליצירת אבני כליה. בהשוואה לנשים המצויות ברבעון התחתון של צריכת ה-phytate, נמצאו אלה המצויות ברבעון עליון בסיכון מופחת בשיעור של 37% להתפתחות אבני כליה (rr, 0.63; 95%CI, 0.51-0.78).

הסיכונים היחסיים של נשים המצויות ברבעון העליון של צריכה בדיאטה, ביחס לנשים המצויות ברבעון התחתון, היו 0.84 עבור חלבונים מן החי, 0.68 עבור נוזלים, ו-1.31 עבור סוכרוז. צריכות נתרן, אשלגן ומגנזיום לא השפיעו על הסיכון המותאם להתפתחות אבני כליות.

החוקרים כותבים כי הממצאים מעידים על כך שצריכת סידן בדיאטה מפחיתה את הסיכון ליצירת אבני כליות בקרב נשים צעירות. בשל החסר בסיכון מוגבר בשל עליה בצריכת הסידן ובשל הפוטנציאל להגדלת הסיכון עם הגבלה בצריכת הסידן, קובעים החוקרים כי הגבלת צריכת הסידן השגרתית בנשים צעירות, הסובלות מאבני כליות, איננה מוצדקת.

החוקרים כותבים כי המחקר מעיד גם על כך שחלק מגורמי הסיכון התזונתיים עשויים להשתנות בתלות בגיל ובמין, וכי phytate תזונתי עשוי להוות תוספת חדשה, חשובה ובטוחה לצורך מניעת אבני כליות.

Arch Intern Med. 2004;164:885-891

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה