אורולוגיה

קיים קשר לבין דום נשימה בשינה לבין הרטבה בילדים

החוקרים במחקר זה בדקו את רמת הקשר בין OSA, דום נשימה בשינה, לבין הרטבה בשינה. מחקרים קודמים קשרו בין שני הגורמים, אף שלא נבדקה קבוצה של ילדים שעברה בדיקה של מכון שינה על מנת לבדוק את דרגת הקשר הזה.  בעבר שוער כי ההרטבה בשינה נגרמת בגלל ההפרעות בשינה בילדים הסובלים מ-OSA, בגלל הכישלון בהתעוררות בעת הצורך וכן בגלל שינוים בפפטיד, הורמונים ומקצב היממה שמשפיעים על תפוקת השתן.

המחקר העריך את דרגת ההפרעות בשינה בקבוצת ילדים שהופנו למכון שינה בארה”ב. מידע שנאסף קודם למחקר בדק היסטוריה לגבי הילד, האם הוא הצליח לרסן את מתן השתן (מעל 6 חודשים) והאם הוא חווה כרגע הרטבה בשינה.  החוקרים חילקו את הילדים ל-4 קבוצות, הקבוצה ה”חמורה ” ביותר סבלה מהרטבה לפחות 3 פעמים בשבוע, והקבוצה הרביעית- ללא הרטבה כלל.  הילדים עברו בדיקה של polysomnography  בזמן שהיית לילה. המכשור בדק בילדים דרגה של שינה, רמת סטורצית חמצן, תזוזת chest wall, זרימת אוויר מהאף, דופק של הלב ומקצב.  החוקרים הגדירו הפסקת apnea כ-10 שניות ללא תזוזת אוויר   ונסיון נשימתי; חסימה ( Obstruction ) הוגדרה כ-10 שניות של אי תזוזת אוויר עם נסיון נשימתי. על פי מספר ההפרעות בנשימה או חוסר הנורמליות בשינה יכלו החוקרים לדרג את רמת ההפרעה בשינה. 

ב-160 משתתפים, 41% סבלו מהרטבה. גיל ממוצע היה 9.6 שנים, בנים היוו למעלה מ-55% מהמדגם וסבלו יותר מהרטבה. (49% מהבנים מול 31% מהבנות). הבנים והבנות סבלו מרמה דומה של הפרעה נשימתית בשינה. רמות גבוהות יותר של הפרעה נשימתית נקשרו עם שכיחות או חומרה גבוהה יותר של הרטבה. בילד שסבל מהפרעה נשימתית אחת לשעה , שיעור ההרטבה היה 27%. כ-45%-50% מהילדם שסבלו יותר מ-3 הפרעות נשימתיות, או יותר מהפרעה נשימתית לשעה סבלו מהרטבה.

החוקרים  מציינים כי השיעור הכללי של הרטבה הוא גבוה יותר מאשר מצויין בספרות המקצועית, אך מחקר זה לא כלל קבוצות שלא סבלו מ-OSA לשם השוואה במבחנים, ומסכמים כי  קיים קשר בין OSA להרטבה.

לסקירה במדסקייפ

The Journal of Pediatrics. 2003;142(5):515-518

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה