רפואת ספורט

מבחן הליכה עשוי לסייע בחיזוי סיכויי ההישרדות בנשים עם מחלות לב וכלי דם (Am J Prev Med)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Preventive Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מבחן הליכה פשוט לאורך קילומטר אחד, הכולל הערכת שיא צריכת חמצן, עשוי לסייע בזיהוי נשים עם מחלות לב וכלי דם בסיכון מוגבר לתמותה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלות לב וכלי דם מהוות את הגורם המוביל לתמותה בנשים בארצות הברית. קיים קשר הדוק בין שיא צריכת חמצן ובין הסיכון לתמותה ומחלות לב וכלי דם וכעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין שיא צריכת החמצן, כפי שנקבע לפי מבחן הליכה לאורך קילומטר אחד, ובין שיעורי התמותה מכל-סיבה בנשים עם מחלת לב וכלי דם יציבה.

מדגם המחקר כלל 482 נשים במאגר בין 1997 ועד 2020, החוקרים כללו 430 משתתפות בגילאי 34-88 שנים. ניתוח סטטיסטי שימש לקביעת המשתנים שנקשרו באופן משמעותי עם הסיכון לתמותה. על-בסיס שיא צריכת חמצן כפי שנקבע במבחן הליכה לאורך קילומטר אחד, המדגם סווג לשלישונים והחוקרים חישבו את הסיכון לתמותה.  כל התוצאות תוקננו למשתנים דמוגרפיים וקליניים.

לאורך חציון מעקב של 10.4 שנים תועדו 135 מקרי תמותה, עם שיעור תמותה שנתי ממוצע של 4.2%.

מניתוח סטטיסטי עלה כי צריכת חמצן מקסימאלית הינה גורם מנבא משמעותי של הסיכון לתמותה מכל-סיבה טוב יותר ממשתנים דמוגרפיים וקליניים (p<0.0001). שיעורי ההישרדות ירדו מהשליש העליון של הכושר הגופני לתחתון.

בהשוואה לנשים בשליש התחתון של שיא צריכת חמצן, הסיכון לתמותה באלו בשליש האמצעי היה נמוך ב-45% (יחס סיכון של 0.55, רווח בר-סמך 95% של 0.37-0.83) ובאלו בשליש העליון הסיכון לתמותה היה נמוך ב-71% (יחס סיכון של 0.29, רווח בר-סמך 95% של 0.16-0.51).

החוקרים מסכמים וכותבים כי צריכת חמצן מקסימאלית גבוהה יותר מלווה בסיכון נמוך יותר לתמותה מכל-סיבה. הערכה עקיפה של שיא צריכת החמצן באמצעות מבחן הליכה לאורך קילומטר אחד הינה בדיקה ישימה העשויה לסייע בהערכת הסיכון של נשים המופנות להתערבויות למניעה שניונית של מחלות לב וכלי דם.

Am J Prev Med, September 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה