רפואת ספורט

טיפול בסטטינים עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה בחולים עם פרפור פרוזדורים תחת נוגדי-קרישה פומיים (Eur Heart J Cardiovasc Pharmacother)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Heart Journal: Cardiovascular Pharmacotherapy עולה כי בחולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם ותחת טיפול בנוגדי-קרישה, טיפול בסטטינים הפחית את הסיכון לדמנציה.  יתרה מזאת, הטיפול בסטטינים לווה תלוית-מינון בסיכון לדמנציה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פרפור פרוזדורים מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה, גם בחולים ללא היסטוריה של אירוע מוחי. ההשפעה של טיפול בסטטינים על הסיכון לדמנציה אינה ידועה בחולים עם פרפור פרוזדורים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים. כעת הם ביקשו לבחון את ההשפעה של טיפול בסטטינים על הסיכון לדמנציה בחולים עם פרפור פרוזדורים תחת טיפול בנוגדי-קרישה.

החוקרים התבססו על נתוני מאגר Korean National Health Insurance Service ואספו מידע אודות 91,018 חולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם בין ינואר 2013 ועד דצמבר 2017. מבין אלו, 17,700 חולים (19.4%) טופלו בסטטינים ו-73,318 חולים (80.6%) לא טופלו בסטטינים.

התוצא העיקרי של המחקר היה שיעורי היארעות דמנציה.

לאורך חציון משך מעקב של 2.1 שנים שיעורי היארעות דמנציה היו נמוכים יותר משמעותית בקרב חולים שטופלו בסטטינים, בהשוואה לאלו שלא טופלו בסטטינים, כאשר בחולים עם מדד CHA2DS2-VASc של 2 נקודות ומעלה תחת סטטינים תועד סיכון נמוך ב-23% לדמנציה (יחס סיכון של 0.77, רווח בר-סמך 95% של 0.64-0.90), בהשוואה לאלו שלא טופלו בסטטינים. 

בקרב מטופלים בסטטינים תועד סיכון נמוך משמעותית לדמנציה באופן תלוי-מינון, בהשוואה לחולים שלא טופלו בסטטינים (p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על השפעה מגנה אפשרית של טיפול בסטטינים מפני דמנציה בחולים עם פרפור פרוזדורים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים.

Eur Heart J Cardiovasc Pharmacother. 2023 Jun 8

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה