רפואת ספורט

שכיחות גבוהה של הפרעות שינה בדרגה קלה-עד-בינונית בחולים עם Long COVID (מתוך J Gen Intern Med)

למעלה מ-40% מהחולים עם אבחנה של Long COVID דיווחו על הפרעות שינה בדרגה קלה-עד-חמורה, עם שכיחות גבוהה במיוחד בקרב חולים ממוצא אפריקאי-אמריקאי ובאלו שאושפזו בשל COVID-19, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of General Internal Medicine.

החוקרים מדווחים כי הפרעות שינה דווחו ב-34% עד 50% מהחולים עם Long COVID, אך מחקרים מעטים זיהו גורמי סיכון להפרעות אלו, כאשר אלו התמקדו בפרט באיכות השינה ולא בחומרת התסמינים. בדומה, מחקרים קודמים לא בחנו את האינטראקציה בין הפרעות מצב רוח ועייפות עם חומרת הפרעות שינה או הקשר עם מדדי שינה אובייקטיביים.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 962 חולים (גיל ממוצע של 49 שנים, 74.9% נשים, 81.9% לבנים) עם Long COVID אשר השלימו את שאלון Patient-Reported Outcomes Measurement Information System (PROMIS) Sleep Disturbance Instrument במרפאת קליבלנד בין פברואר 2021 ועד אפריל 2022.

מהנתונים עולה כי ב-58.7% תועדה שינה תקינה או הפרעת שינה קלה, בעוד שב-41.3% תועדו הפרעות שינה בדרגה בינונית-עד-חמורה. בנוסף, 67.2% מהחולים דיווחו על עייפות בדרגה בינונית-עד-חמורה, כאשר 21.8% דיווחו על עייפות בדרגה חמורה.

החוקרים זיהו מספר גורמים שנקשרו באופן מובהק סטטיסטית עם הפרעות שינה בדרגה בינונית-עד-חמורה, כולל מוצא אפריקאי-אמריקאי (יחס סיכויים של 1.84, רווח בר-סמך 95% של 1.10-3.08), אשפוז בשל COVID-19 (יחס סיכויים של 1.59, רווח בר-סמך 95% של 1.10-2.32), חרדה בדרגה חמורה יותר (יחס סיכויים של 1.31, רווח בר-סמך 95% של 1.18-1.45) ועייפות בדרגה בינונית-עד-חמורה (יחס סיכויים של 2.03, רווח בר-סמך 95% של 1.33-3.11).

על-בסיס נתונים אודות 48 חולים עם בדיקת שינה לפני COVID-19, אשר בוצעה שנתיים לפני הפגישה שלהם במרפאה, החוקרים לא זיהו הבדלים בחומרת דום נשימה חסימתי בשינה או מדדי היפוקסיה בין חולים עם דפוסי שינה תקינה עד הפרעת שינה קלה ובין אלו עם הפרעת שינה בדרגה קלה-עד-חמורה.

לא תועדה אינטראקציה מובהקת סטטיסטית בין חומרת החרדה ובין עייפות בדרגה בינונית-עד-חמורה ולכן דרושים מחקרים נוספים להערכת הקשר בין המצב הנפשי והפרעות שינה.

החוקרים מדווחים עוד כי 60% מהחולים ממוצא אפריקאי-אמריקאי שלא השלימו את סקר PROMIS השלימו הערכות מצב רוח ועייפות. לאור זאת, ייתכן כי היקף הקשר בין מוצא אפריקאי-אמריקאי ובין הפרעות שינה בדרגה בינונית-עד-חמורה עשוי להיות בולט עוד יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על חשיבות זיהוי הפרעות שינה בחולים עם Long COVID לאור ההשפעה של הפרעות אלו על איכות החיים של החולים ועל המצב הבריאותי שלהם.

J Gen Intern Med, March 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה