רפואת ספורט

קשר בצורת U בין רמות Apolipoprotein A1 ובין הסיכון לתמותה בנשים ובגברים (Eur J Prevent Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בצורת U בין רמות Apolipoprotein A1 ובין הסיכון לתמותה בגברים ובנשים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Apolipoprotein A1 הינו המרכיב החלבוני העיקרי של חלקיקי HDL. למרות שרמות HDL נמוכות מלוות בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, מחקרים שפורסמו לאחרונה הצביעו עוד על סיכון מוגבר לתמותה בנוכחות רמות HDL גבוהות מאוד.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר תלוי-מגדר בין רמות Apolipoprotein A1 מוגברות ובין סיבוכים קרדיווסקולאריים וכן את הבסיס הגנטי לקשר הנ”ל.

מחקר העוקבה הפרוספקטיבי כלל נתונים אודות מטופלים במאגר United Kingdom Biobank ללא מחלת עורקים כלילית. התוצא העיקרי היה תמותה קרדיווסקולארית והתוצא המשני היה תמותה מכל-סיבה.

מדגם המחקר כלל 402,783 משתתפים שהיו במעקב לאורך חציון של 12.1 שנים.

מהנתונים עולה קשר בצורת U בין רמות Apolipoprotein A1 ובין הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל-סיבה, לאחר תקנון לגורמי סיכון קרדיווסקולאריים מקובלים. בקרב אלו בעשירון העליון של רמות Apolipoprotein A1 (1.91-2.50 גרם/ליטר) תועד סיכון גבוה יותר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 1.21, p<0.0022) ותמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.14, p<0.0001), כאשר הסיכון הנמוך ביותר תואר באלו בעשירון השמיני (1.67-1.75 גרם/ליטר).

הקשר בצורת U בין רמות Apolipoprotein A1 ובין הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית תואר בשני המינים, אם כי היה בולט יותר בגברים.

מניתוח הנתונים עלה כי שיעורי תמותה קרדיווסקולארית היו גבוהים יותר באלו עם צריכה רבה יותר של אלכוהול (p<0.004).

תקנון לשינויים פוליגניים שנקשרו עם רמות Apolipoprotein A1 גבוהות יותר לא החליש את ההשפעה של רמות Apolipoprotein A1 גבוהות מאוד על הסיכון לתמותה.

בתת-קבוצה של חולים עם רמות HDL גבוהות מאוד (מעל 80 מ”ג/ד”ל בגברים, מעל 100 מ”ג/ד”ל בנשים), לא תואר סיכון בין רמות Apolipoprotein A1 ובין הסיכון לתמותה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי רמות Apolipoprotein A1 נמוכות מאוד או גבוהות מאוד מלוות בסיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם או תמותה מכל-סיבה.

Eur J Prevent Cardiol, March 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה