רפואת ספורט

ירידה מוקדמת במשקל הגוף לאחר ניתוח שרוול קיבה מנבאת ירידה ועליה חוזרת במשקל הגוף בטווח הארוך (Obes Surg)

OBESITY

מנתונים שפורסמו בכתב העת Obesity Surgery עולה כי ירידה מוקדמת במשקל הגוף לאחר ניתוח שרוול קיבה מנבאת ירידה במשקל או עליה חוזרת במשקל הגוף חמש שנים לאחר ההתערבות הבריאטרית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בקרב מטופלים עם השמנה חולנית תתכן ירידה ממושכת במשקל הגוף, אך בחלק מהמקרים חלה עליה חוזרת במשקל הגוף לאורך השנים. ירידה מוקדמת במשקל הגוף הודגמה כגורם המנבא ירידה ועליה חוזרת במשקל הגוף בטווח הקצר והבינוני. עם זאת, ההשפעות ארוכות הטווח של ירידה מוקדמת במשקל הגוף אינן ידועות היטב.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את ההשפעה המנבאת של ירידה מוקדמת במשקל הגוף על הירידה ארוכת הטווח במשקל הגוף ועליה חוזרת במשקל הגוף לאחר ניתוח שרוול קיבה.

המחקר כלל נתונים אודות חולים שעברו ניתוח שרוול קיבה בין נובמבר 2011 ועד יולי 2016 והיו במעקב עד יולי 2021. עליה חוזרת במשקל הגוף הוגדרה בנוכחות עליה במשקל בהיקף של מעל 25% מהמשקל שאבד במהלך השנה הראשונה לאחר הניתוח. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקורלציה בין ירידה מוקדמת במשקל הגוף לאחר ההתערבות, ירידה במשקל או עליה חוזרת במשקל הגוף בטווח הארוך.

המחקר כלל נתונים אודות 408 משתתפים, כאשר אחוז הירידה הכוללת במשקל הגוף עמד על 10.6% חודש לאחר הניתוח, 18.1% שלושה חודשים לאחר הניתוח, 29.3% שנה לאחר ההתערבות ו-26.6% חמש שנים לאחר ניתוח שרוול קיבה.

מהנתונים עולה קורלציה משמעותית בין אחוז הירידה במשקל הגוף חודש ושלושה חודשים לאחר ניתוח שרוול קיבה ובין אחוז הירידה במשקל הגוף חמש שנים לאחר הניתוח הבריאטרי (p<0.01).

שיעורי עליה חוזרת במשקל הגוף לאחר חמש שנים עמדו על 29.8%. מהנתונים עולה כי אחוז הירידה במשקל בחודש הראשון (יחס סיכון של 0.87, p=0.017) ושלושה חודשים (יחס סיכון של 0.89, p=0.008) לאחר ניתוח שרוול קיבה ניבאו את הסיכון לעליה חוזרת במשקל הגוף.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ירידה מוקדמת במשקל הגוף לאחר ניתוח שרוול קיבה עשויה לסייע בחיזוי ירידה במשקל ועליה חוזרת במשקל הגוף חמש שנים לאחר ההתערבות. בקרב אלו עם ירידה מעטה לאחר הניתוח יש מקום להמליץ על התערבות מוקדמת להשגת ירידה ארוכת-טווח במשקל ולמנוע עליה חוזרת במשקל הגוף.

Obes Surg, March 20, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה