רפואת ספורט

הגבלה קלורית מלווה בשיפור תפקוד קוגניטיבי ויכולת גופנית בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ה-ACTRIMS)

הגבלה קלורית לסירוגין בחולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית מלווה בתוצאות גופניות וקוגניטיביות טובות יותר לאחר 12 שבועות, בהשוואה לדיאטה ללא הגבלה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס ה-ACTRIMS.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במהלך 10-15 השנים האחרונות, מספר מחקרים אפידמיולוגיים דיווחו על קשר בין השמנה בילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים ובין סיכון מוגבר להתפתחות טרשת נפוצה בשלב מאוחר יותר בחייהם. המנגנון בבסיס הקשר הנ”ל מורכב וככל הנראה כולל מספר מסלולים.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות של הגבלה קלורית לסירוגין על מגוון סמנים פיזיולוגיים, כמו גם מדדים קליניים ומדדי MRI של המוח, בחולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית בהשוואה לקובצת ביקורת בה לא הייתה כל מגבלה תזונתית.

מדגם המחקר כלל 42 משתתפים אשר חולקו באקראי ביחס 1:1 לדיאטה עם הגבלה קלורית לסירוגין (22 חולים) או דיאטה ללא הגבלה (20 חולים) לאורך 12 שבועות. החוקרים אספו דגימות דם וצואה בתחילת המחקר, לאחר 6 ו-12 שבועות והשלימו בדיקת DEXA בתחילת המחקר ובתומו.

התוצא העיקרי היה השפעות מדידות של הגבלה קלורית לסירוגין על רמות לפטין ואדיפונקטין בדם, בהשוואה לדיאטה ללא הגבלה קלורית. תוצאים משניים כללו מדדים קליניים וקוגניטיביים.

בסופו של דבר, 34 משתתפים השלימו את המחקר (17 חולים בכל קבוצה) והחוקרים מדווחים על ירידה משמעותית במדדים אנתרופומטריים (משקל ומדד מסת גוף), כמו גם במדדי היקף מותניים ומסת שומן, במהלך הגבלה קלורית, כולל ירידה ברמות לפטין לאחר 6 ו-12 שבועות, בהשוואה לביקורות.

מהנתונים עולה עוד כי חלה עליה ברמות אדיפונקטין בקבוצת הגבלה קלורית לאחר 6 ו-12 שבועות, כמו גם שיפור בציוני מבחן החלפת מספרים בסימנים בקבוצה ו לאחר 12 שבועות (עליה ממוצעת של 6.2, רווח בר-סמך 95% של 3.4-9.5). החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בקבוצת הביקורת באותה תקופה.

החוקרים כותבים כי חלק גדול מהמדדים הללו השתפרו עם הגבלה קלורית, כאשר התפקוד הקוגניטיבי השתפר לאחר 12 שבועות והיה טוב יותר משמעותית בהשוואה לביקורות.

מתוך כנס ה-ACTRIMS

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה