איכות שינה ירודה מעלה את הסיכון למיגרנה (Front Neurol)

איכות שינה ירודה מלווה בעליה מובהקת סטטיסטית בסיכון להתפתחות מיגרנה ובנטל על-רקע מיגרנה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע היטב כי קיים קשר דו-כיווני בין מיגרנה ובין שינה. עם זאת, אין מחקרים רבים להערכה שיטתית של הקשר בין איכות השינה ובין הסיכון להתפתחות מיגרנה, כמו גם את ההבדלים לפי גיל ומין. בנוסף, אין מידע רב אודות הקשר בין איכות השינה ובין הנטל על-רקע מיגרנה.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין איכות שינה ובין הסיכון להתפתחות מיגרנה, כמו גם את ההבדלים במין וגיל. בנוסף, הם בחנו את הקשר בין איכות השינה ובין מדד כאב, חומרת מיגרנה, מוגבלות, השפעה על כאבי ראש, איכות חיים, חרדה ודיכאון בחולים עם מיגרנה.

מדגם המחקר כלל 134 חולים עם מיגרנה ו-70 ביקורות בריאות ותואמות בגיל ומין. איכות השינה נקבעה על-פי מדד PSQI (או Pittsburgh Sleep Quality Index) וניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין איכות השינה ובין הסיכון להתפתחות מיגרנה ונטל מיגרנה.

מהנתונים עולה כי שכיחות איכות שינה ירודה בחולי מיגרנה הייתה גבוהה יותר משמעותית בהשוואה לשכיחות המדווחת באלו ללא מיגרנה (p<0.001). לאחר תקנון לערפלנים שונים, הסיכון למיגרנה על-רקע איכות שינה ירודה נותר גבוה כמעט פי ארבע (יחס סיכויים של 3.98) בהשוואה לאלו עם איכות שינה טובה.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלו אינטראקציות משמעותיות בין איכות שינה ירודה ובין הסיכון למיגרנה לפי מין, מגדר ורמת השכלה, כאשר בנשים תועדה קורלציה בולטת יותר, כמו גם באלו לאחר גיל 33 שנים ובנוכחות רמת השכלה נמוכה יותר.

מניתוח רב-משתני עלה כי איכות שינה ירודה נקשרה באופן מובהק סטטיסטית עם סך נטל הכאב, חומרת מיגרנה, השפעת כאבי ראש, איכות החיים, חרדה ודיכאון בחולים עם מיגרנה (p<0.05).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על הקשר בין איכות השינה, מיגרנה ונטל מיגרנה. כמו כן, ממצאים אלו תומכים בחשיבות PSQI ככלי הערכה חשוב למניעה מוקדמת וטיפול בחולים עם מיגרנה.

 

Front Neurol, Aug 26, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מהערכת הקשר בין משך השינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית עולה כי הן משך שינה קצר משבע שעות והן משך שינה ארוך משמונה שעות מלווים בעליה משמעותית בסיכון למחלת הכליות, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Clinical Kidney Journal. מהנתונים בספרות הרפואית עולה כי משך שינה ואיכותה עשויים להשפיע על הסיכון למחלת כליות […]

  • ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

    ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

    במדגם גדול של חולים עם תסמונת מרפאן (Marfan Syndrome), נוכחות ביטויים עיניים של המחלה מלווה בסיכון מוגבר משמעותית למחלות לב וכלי דם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן ובין הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי […]

  • חרדה מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לדמנציה (J Am Geriatrics Soc)

    חרדה מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לדמנציה (J Am Geriatrics Soc)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Geriatrics Society מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הן חרדה כרונית והן הופעה חדשה של חרדה מלוות בסיכון מוגבר פי שלוש להופעת דמנציה בגיל מבוגר יותר. מדגם המחקר כלל 2,132 משתתפים בגילאי 55-85 שנים (גיל ממוצע של 76 שנים, 53% נשים) שגויסו ממחקר Hunter […]

  • צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    בקרב מבוגרים הצורכים כשתי מנות שבועיות של בשר אדום מעובד תועדה עליה של 14% בסיכון לאבחנה של דמנציה, כמו גם הזדקנות קוגניטיבית מואצת, בהשוואה לאלו שצרכו פחות משלוש מנות בשר אדום מעובד בחודש, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Alzheimer’s Association International Conference. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות באשר לקשר בין […]

  • אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי אסתמה מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת אלצהיימר. חוקרים מטאיוואן מצאו כי בחולי אסתמה שיעורים גבוהים יותר של מחלת אלצהיימר ולכן החוקרים מוויסקונסין ביקשו כעת לבחון אם מגמה דומה קיימת בארצות הברית. המחקר כלל מדגם אקראי של 20% מהמטופלים במאגר Medicare בין השנים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה