רפואת ספורט

מחקר חדש מדגים סיכונים קרדיו-וסקולרים שנה לאחר מחלת קורונה (Nature Medicine)

קורונה

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מטופלים שחלו ב-COVID-19 בעלי סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בתקופה של 12 חודשים לאחר המחלה. סיכון זה הינו משמעותי ומשתרע על מגוון רחב של הפרעות קרדיו-וסקולריות, כך עולה ממחקר שפורסם ב-Nature Medicine.

“חשבנו שהסיכון קיים בעיקר אצל אנשים שיש להם מלכתחילה סיכון גבוה יותר להפרעות קרדיו-וסקולריות, מעשנים, אנשים עם BMI גבוה, סוכרת, אבל מה שמצאנו הוא שונה”, אמר מחבר המחקר, “הסיכון ניכר אצל אנשים בסיכון גבוה, אבל גם בקרב אנשים שאין להם סיכון קרדיו-וסקולרי כלשהו”. שיעורי התחלואה עלו בקרב מבוגרים צעירים יותר, שאינם מעשנים, לבנים ושחורים, גברים ונשים. “נראה שהסיכון שנגרם על ידי נגיף SARS-CoV-2 לא פוסח על אף אחד”, אמר המחבר. למרות ששיעור התוצאים הקרדיו-וסקולרים עלה עם חומרת הזיהום החריף, הסיכון ניכר גם אצל אלו שמעולם לא נזקקו לאשפוז, קבוצה המייצגת את רוב החולים עם COVID-19. לצורך המחקר, החוקרים השתמשו במאגרי מידע כדי לבנות קבוצה של 153,760 חיילים משוחררים שהיו בחיים 30 יום לאחר שנדבקו ב-COVID-19 בין ה-1 במרץ 2020 לינואר 2021. הם הושוו לקבוצה עכשווית של 5.6 מיליון חיילים משוחררים ללא עדות לזיהום ב-SARS-CoV-2 וקבוצה נוספת של 5.8 מיליון חיילים משוחררים בשנת 2017 לפני המגיפה. חציון תקופת המעקב היה 347 ימים.

הסיכון לאירוע קרדיו-וסקולרי חמור, הכולל אוטם שריר הלב, שבץ מוחי ותמותה מכל הסיבות, היה גבוה ב-4% באנשים שנדבקו ב-COVID-19 בהשוואה לאלו שלא. בהשוואה לקבוצת הביקורת העכשווית, לאנשים שלקו ב-COVID-19 היה סיכון מוגבר לאחר שנה עבור התוצאות הקרדיווסקולריות הבאות: שבץ: HR 1.52, התקף איסכמי חולף: HR 1.49, הפרעות קצב: HR 1.69, מחלת לב איסכמית: HR 1.66, אי ספיקת לב: HR 1.72, קרדיומיופתיה לא-איסכמית: HR 1.62, תסחיף ריאתי: HR 2.93, פקקת ורידים עמוקים: HR 2.09, פריקרדיטיס: HR 1.85, דלקת שריר הלב: HR 5.38.

“מה שאנו רואים בתוצאות הוא ש-SARS-CoV-2 עלול להשאיר מעין צלקת על אנשים, וחלק מהמצבים הללו הם ככל הנראה מצבים כרוניים”, אמר מחבר הדו”ח. “כלומר, נוצר דור של אנשים שיישאו את הצלקת של COVID לכל חייהם”. המחברים ציינו שהמשתתפים היו בעיקר גברים, ולפיכך, לא ברור אם התוצאות יכולות להיות מוכלות גם לנשים.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה