רפואת ספורט

התועלת של שמן זית כתית מעולה במבוגרים בעלי עודף משקל והשמנת יתר (Nutr Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Nutrition & Metabolism מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי החלפת השמן המשמש בתזונה אמריקאית בשמן זית כתית מעולה במבוגרים בעלי עודף משקל או השמנת יתר עשויה לשפיע לטובה על הבריאות הלבבית ומטבולית ועל תפקוד מערכת החיסון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הן גיל מתקדם והן השמנה מלווים בהפרעה בתפקוד מערכת החיסון, העשויה לעמוד בבסיס הסיכון המוגבר לזיהומים וכן למחלות כרוניות לא-זיהומיות. שומנים בתזונה עשויים להשפיע על מערכת החיסון והתגובה הדלקתית, כמו גם על גורמי סיכון למחלות לבביות ומטבוליות. אין נתונים אודות ההשפעה של שמן זית על התגובה החיסונית במבוגרים בעלי עודף משקל או השמנת יתר.

מטרת המחקר הייתה לבחון את ההשפעה של החלפת שמן זית בדיאטה אמריקאית טיפוסית בשמן זית כתית מעולה למשך שלושה חודשים על התגובה החיסונית וגורמי סיכון למחלות לבביות ומטבוליות במבוגרים בעלי עודף משקל או השמנת יתר.

מדובר במחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 41 משתתפים בעלי עודף משקל או השמנת-יתר (בגילאי 65 שנים ומעלה), שהקפידו על דיאטה אמריקאית טיפוסית. המשתתפים בקבוצת הביקורת (21 משתתפים) קיבלו תערובת של תירס, שמן סויה וחמאה, ואלו בקבוצת ההתערבות (20 משתתפים) קיבלו שמן זית כתית מעולה, להחלפת השמן בתזונה. בתחילת המחקר ולאחר שלושה חודשים בחנו החוקרים את מדדי לחץ דם, מדדים ביוכימיים ואימונולוגיים באמצעות בדיקות דם בצום ותגובה עורית DTH (Delayed Type Hypersensitivity).

מהתוצאות עולה כי בהשוואה לקבוצת הביקורת, בקבוצת המשתתפים שצרכו שמן זית כתית מעולה תועד לחץ דם סיסטולי נמוך יותר, מגמה של עליה בריכוזי HDL ועליה ביחס anti-CD3/anti-CD28. לא תוארו הבדלים בפנוטיפ תאי T, ייצור ציטוקינים ותגובת DTH בין שתי הקבוצות.

ממצאי המחקר מצביעים על התועלת הרפואית של שמן זית כתית מעולה.

Nutr Metab. 2015;12(28)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה