רפואת ספורט

זיתים ופעילות הגופנית – הקיים קשר בין השניים?? איתי אהרונסון, ‘מישהו לרזות איתו’ – דיאטן קליני וספורט

רצים רבים באים ושואלים איזו פחמימה לאכול לפני הריצה ואיזו במהלך הריצה? האם נכון יותר במהלך הריצה לאכול ג’ל או תמר מיובש? מתי לאכול לפני הפעילות חצי שעה? שעה? כמה חלבון עלי לאכול ומתי לאחר הריצה? בכל אלו ושאלות רבות הנוגעות לפחמימות לפני ובמהלך פעילות גופנית ולחלבונים לאחר הפעילות הגופנית אני נתקל רבות במפגשים שלי עם רצים.

אין ספק, החשיבות של הפחמימות לריצה למרחקים ארוכים היא קריטית ומכרעת, אולם כאשר אנו מתבוננים ברץ ובגופו בצורה הוליסטית, כוללנית, הלוקחת בחשבון לא רק את האימון היומי אלא את התפקוד הגופני והמנטלי במשך היממה כולה חשוב להסתכל לא רק על פחמימות ומעט על חלבונים אלא גם על אבות מזון אחרים ובכללם שומן ואומגה 9 בפרט.

אומגה 9 היא חומצת שומן חד בלתי רוויה אשר ניתן למצוא במקורות מזון רבים (אגוזי לוז, שקדים אבוקדו וכו’) אך בעיקר ניתן למצוא את זאת בזיתים ובשמן זית. צריכה של זיתים, המכילים את חומצת שומן זו ועוד ויטמינים ומינרלים אחרים, במשך היממה, לאחר ריצה תיתן לרץ יתרונות בריאותיים משמעותיים:

1. חיזוק המערכת החיסונית לאחר הריצה ריצה בפרט ופעילות גופנית בכלל ידוע כמורידה את תפקוד המערכת החיסונית ובעקבות כך חושפת את הספורטאי למחלות רבות. צריכת זיתים לאחר הריצה תעזור בהחזרת המערכת החיסונית לתפקוד תקין ואף תוכל לעזור לחזק אותה. ידוע לכל כי שבוע ללא אימונים, בעקבות מחלה כזאת או אחרת, עלול להיות קריטי עד מאוד לרצים.

2. חומצת שומן אומגה 9 ידועה בהשפעתה מיטיבה על מערכת הלב וכלי הדם אשר מהווים נקודה קריטית לרץ. שיפור תפקודם, בנוסף לשיפור הקורה בעקבות אימון, יוכל רק להוסיף ליכולת הרץ.     

3. חומצת שומן אומגה 9 מסייעת בהורדת הסיכון לטרשת עורקים, להורדת הכולסטרול הרע (LDL) ולהעלאת הכולסטרול הטוב (HDL). כל התכונות הללו משותפות גם לפעילות הגופנית האירובית וגם לאומגה 9. תוספת של אומגה 9, מזיתים ומשמן זית, רק תעזור לרץ לשפר את בריאותו ותהווה, למעשה, תוספת משמעותית, ברמה הבריאותית, לפעילות גופנית.

4. ידוע כי במהלך הריצה מאבד הספורטאי בתהליך ההזעה מלחים ומינרלים חשובים. צריכת זיתים בארוחה שלאחר הריצה תוכל להחזיר את המלחים שאבדו לרץ במהלך הריצה ובכך לעזור להתאוששותו ולהכנתו לקראת האימון הבא.

לסיכום אין ספק כי לרצים יש דרישות  תזונתיות ייחודיות משלהם לפני, במהלך ואחרי האימון, אולם חשוב מאוד להתייחס בתזונתם לא רק למובן מאליו, פחמימות וחלבונים, אלא גם לרכיבי תזונה אחרים. הספורטאי הוא אדם ככל אדם ולכן חשוב להסתכל עליו ברמה ההוליסטית, הכוללנית, ובעקבות זאת אנו מחוייבים לדאוג לבריאותו התקינה וכן להכינו לאימון הבא בצורה האופטימלית.

צריכת זיתים בארוחות שלאחר האימון תוכל להעניק תוספת בריאותית חשובה עד מאוד לרץ, דבר אשר, יותר מכל, יוכל להכינו בצורה האופטימלית לקראת האימונים הבאים וכן למנוע מחלות אשר עלולות לגרום לו לפספס אימונים רבים.

המאמר נכתב ע”י איתי אהרונסון, איש תזונה וחינוך גופני לקראת ‘ברי הספורט של זיתא’ אשר יחלקו לרצים זיתים במגוון תיבולים לפני ובקו הסיום של מרתון ת”א 2014. איתי אהרונסון ‘מישהו לרזות איתו’, הינו דיאטן קליני וספורט. בעל תואר ראשון ושני בחינוך גופני ותואר ראשון במדעי התזונה.

נמסר על ידי “זיתא”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה