ראומטולוגיה

הערכת הקורלציה בין התוצאות לפי דיווחי המטופלים ובין ממצאי בדיקות MRI בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Ann Rheum Dis)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases, עולה כי מדדי MRI (Magnetic Resonance Imaging) של דלקת ונזק מבני מצויים בקורלציה בלתי-תלויה עם תפקוד גופני, כאב והערכה גלובאלית של המטופלים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר בין מדדי MRI של סינוביטיס, אוסטאיטיס וארוזיות של העצם ובין התוצאות לפי דיווח חולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

מדגם המחקר כלל 291 חולים והתבסס על נתוני מחקר GO-BEFORE בו חולקו המשתתפים באקראי לטיפול ב-Golimumab. הקורלציה בין מדדי RAMRIS (Synovitis, Osteitis, Bone Erosion) ובין תפקוד גופני, כאב ומדדים גלובאליים, נקבעה בתחילת המחקר, לאחר 0, 12, 24 ו-52 שבועות. הקורלציה בין השינויים במרווחי הזמן  נבחנה גם כן במסגרת המחקר.

מהתוצאות עולה כי מדדים גבוהים יותר להערכת סינוביטיס, אוסטאיטיס וארוזיות של העצם נקשרו בקשר חיובי עם שאלון  הערכת מצב רפואי בכל נקודות הזמן ועם כאב ומדדים גלובאליים של המטופל לאחר 24 ו-52 שבועות. לאורך כל הביקורים זוהה קשר בין סינוביטיס ובין מדדי שאלון בריאותי, כאב ומדדים גלובאליים של המטופל, ללא תלות במדדי פעילות המחלה הקלינית.

שיפור בסינוביטיס וארוזיות של העצם נקשרו גם כן עם שיפור בדיווחי המטופלים אודות התוצאים. שיפור פחות גדול בסינוסיטיס והתקדמות ארוזיות בבדיקות MRI לאחר 52 שבועות נקשרו שניהם בקשר בלתי-תלוי עם החמרה בכל התוצאים לפי דיווחי המטופלים לאחר 52 שבועות, בעוד שהתקדמות בצילום רנטגן לא נקשרה עם תוצאים אלו.

ממצאי המחקר תומכים במהימנות מדדי בדיקות MRI להערכת אוכלוסיית חולים זו.

Ann Rheum Dis. 2017;76(3):486-490

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה