ראומטולוגיה

האם טיפול טרנסדרמלי בסטרואידים מועיל בדלקת המפרק הטרפזיו-מטאקרפלי? (מתוך Journal of Hand Surgery)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של ירחון Journal of Hand Surgery עולה כי מתן טרנסדרמלי של סטרואידים ככל הנראה אינו מקל את התסמינים של דלקת במפרק הטרפזיו-מטאקרפלי בטווח הקצר או בטווח הארוך.

החוקרים מסבירים כי אחד הטיפולים השמרניים לדלקת פרקים המערבת את המפרק הטרפזיו-מטאקרפלי הינו מתן סטרואידים באופן טרנסדרמלי. במחקרים קודמים של דרך מתן זו במפרקי המרפק וכף הרגל התוצאות ביחס להצלחת הטיפול היו מעורבות. לדבריהם, נראה כי יתרונות הטיפול עשויים להיות מוגבלים להקלה קצרת טווח בלבד של התסמינים (למשך כשבוע ימים). הם מוסיפים כי בעקבות אותם מחקרים עלתה השערה לפיה מתן טרנסדרמלי של סטרואידים יביא לשיפור קצר טווח בתסמינים של ארתריטיס במפרק הטרפזיו-מטאקרפלי, אם כי שיפור זה לא יימשך במעקב ארוך יותר של שלושה או שישה חודשים.

במחקר נכללו 84 מפרקים טרפזיו-מטאקרפליים עוקבים בקרב 62 חולים אשר הופנו לאורתופד המומחה בכף היד, והוקצו אקראית לקבל טיפול בסטרואידים באמצעות Iontophoresis או Phonophoresis, או לחילופין תרופת דמה באחת משתי דרכי מתן אלו. המחקר בוצע באופן כפול-סמיות ביחס לאופי הטיפול התרופתי. החולים הוערכו לפני הטיפול ושוב כשלושה חודשים לאחר התחלתו, על פי שאלון ה-Michigan Hand Outcomes Questionnaire, Short form 12, מדד אנלוגי לכאב, ומבחני כוח ופרובוקציה. בנוסף, ביקשו החוקרים לנתח את דרגת הארתריטיס ואת מין החולה ביחס לנתונים בהערכה עצמית וכאלו המדווחים בידי הרופא הבודק בנקודות זמן שונות.

החוקרים מציינים כי לאחר גיוס החולים, 17 מקרים של מפרק מעורב הוצאו מניתוח הנתונים בשל אי נוחות במפרק, ובחירה בטיפול אחר מזה שהוקצה במסגרת המחקר. לדבריהם, כמחצית מבין 67 המפרקים עברו לטיפול אחר מזה שהוקצה לאחר פגישת המעקב הראשונה או השנייה, ו-34 מפרקים השלימו את הטיפול לכל משך המעקב.

החוקרים לא מצאו קשר מנבא משמעותי בין המשתנים הבלתי תלויים ובין יכולתם לנבא את תשעת המדדים שנבחנו לכאב, כוח ובריאות כללית. בעוד שנצפו מגמות של ירידה בעוצמת הכאב עם הזמן, אלו לא היו אחידות בין המדדים השונים לכאב ובין הקבוצות השונות. בנוסף, נצפתה מגמה של עלייה בכוח הפיזי עם הזמן בקרב החולים בשתי הקבוצות שטופלו ב-Ionophoresis, וזאת לעומת ירידה בקבוצות ה-Phonophoresis.

החוקרים מסכמים כאמור כי על אף מגמות מסוימות שנצפו במהלך המעקב, היעדרם הכללי של הבדלים מובהקים מציע כי מתן טרנסדרמלי של סטרואידים עשוי שלא להועיל בשיפור קצר- וארוך-טווח של תסמינים ארתריטיים בחולים אלו.

Journal of Hand Surgery 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה