ראומטולוגיה

האם שתיית אלכוהול מתונה מביאה להאטת התקדמות דלקת מפרקים? (מתוך Arthritis & Rheumatism)

מספר מחקרים הדגימו קשר אפשרי בין שתיית אלכוהול מתונה ובין סיכון נמוך יותר להתפתחות RA (Rheumatoid Arthritis), וכעת מחקר חדש שפורסם ב-Arthritis & Rheumatism מצא קשר בין צריכת אלכוהול בכמות מתונה ובין האטת התקדמות מחלת המפרקים.

במדגם שכלל 2,900 מבוגרים עם RA, החוקרים משוויץ מצאו כי צריכת אלכוהול בכמות מתונה לוותה בהתקדמות איטית יותר של הנזק המפרקי, בהשוואה להתקדמות המחלה בקרב חולים שלא נהגו לשתות אלכוהול. מנגד, שתיית אלכוהול כבדה לווה בהתקדמות המשמעותית ביותר של מחלת המפרקים.

ממצאי המחקר מבוססים על עדויות בצילום רנטגן של הנזק המפרקי והתקדמות המחלה, לאחר מעקב ממוצע של ארבע שנים.

אחד החוקרים מסביר כי ההבדל שזוהה בין חולים שנהגו לשתות אלכוהול בכמות מתונה ובין חולים שלא נהגו לשתות אלכוהול לא היה משמעותי דיו, בכדי שיבוא לידי ביטוי בחיי היומיום.  עם זאת, במידה וההאטה בהתקדמות המחלה תישמר לאורך עשרות שנים, תתכן חשיבות רבה לקשר הנ”ל.

הממצאים עולים בקנה אחד עם מחקר קודם שקשר בין שתיית אלכוהול בכמות מתונה ובין סיכון נמוך יותר להתפתחות RA.

כמו כן, קיים מחקר בבעלי-חיים לפיו אלכוהול עשוי להביא לעיכוב בדלקת מפרקים, ייתכן וזאת על-רקע הפחתת התהליך הדלקתי. מצד שני, שתיית אלכוהול בכמות רבה מעודדת את התהליך הדלקתי.

עם זאת, לא-ברור אם צריכת אלכוהול בכמות מתונה בפני עצמה מאטה את התקדמות RA. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים לאישור ממצאי המחקר הנוכחי, וגם אז, אין להמליץ לחולי RA להתחיל לשתות אלכוהול.

ממצאי המחקר מבוססים על 2,908 מבוגרים משוויץ שהיו רשומים במאגר נתונים ארצי של חולי RA. בסה”כ, 37% מהחולים לא נהגו לשתות אלכוהול בתחילת המחקר, כאשר היתר שתו אלכוהול לעיתים. החוקרים מצאו כי הן בקרב אלו ששתו אלכוהול לעיתים והן בקרב אלו ששתו פעם ביום, התקדמות הנזק למפרקים הייתה נמוכה יותר במהלך הזמן, בהשוואה לחולים שלא שתו אלכוהול.

החוקרים כותבים כי הקשר בין שתיית אלכוהול והתקדמות הנזק למפרקים היה בולט יותר בקרב גברים, בהשוואה לנשים. החוקרים הופתעו מההבדל הנ”ל בין המינים, והסיבה לכך אינה-ברורה. אחת האפשרויות שהציעו החוקרים היא בהבדל במינוני אלכוהול בין המינים: 27% מהגברים טענו כי הם שתו פעם ביום, זאת לעומת 14% מהנשים בלבד.

מהממצאים עולה כי במידה וחולי RA כבר נוהגים לשתות אלכוהול בכמות מתונה, אין לעודד אותם להפסיק לשתות אלכוהול. עם זאת, הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, במטרה להבין טוב יותר את ההשפעה של צריכת אלכוהול על RA.

Arthritis Rheum 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה