ראומטולוגיה

האם הנשים בגיל המעבר בישראל שומרות על אורח חיים בריא ? (מתוך כנס האגודה לגיל המעבר)

כיצד מתייחסות נשים ישראליות, ערביות ועולות מחבר המדינות, בתקופת גיל המעבר לבריאותן? האם דווקא בשנים הקריטיות בחייהן, המוכרות בספרות הרפואית כחלון הזדמנויות טיפולי, הן פועלות ביתר שאת לקיים אורח חיים בריא, שיסייע להן לצלוח בבריאות טובה את השנים שיבואו? ובכן לא ממש. 40% מהנשים הישראליות, בגילאים 4564 מקיימות אורח חיים בריא: נמנעות מעישון, מקפידות על דיאטה ועל פעילות גופנית. לעומתן רק 15% מהעולות מחבר המדינות ואחוז קטן (10%) מהערביות הישראליות שומרות על בריאותן. כך עולה ממחקר שבחן את השונות במאפייני בריאות שונים, בין שלוש אוכלוסיות הנשים העיקריות בישראל באמצע החיים (גילאי 45-64): ישראליות ילידות הארץ או כאלו שעלו לישראל לפני 1989. עולות מחבר המדינות לאחר 1989 וערביות ישראליות. את תוצאותיו הציגה ביום ה’ (11.3) ד”ר ליאת לרנר גבע, ממכון גרטנר בכנס השנתי של האגודה הישראלית לגיל המעבר בנשים וגברים.

חוקרי המחקר בחרו להתמקד דווקא בנשים בגילאים הללו, לאור ההמלצות לביצוע בדיקות מנע בקבוצת גיל זו, השכיחות הגוברת של מחלות כרוניות, השינויים ההורמונאליים עד לחדלון הווסת (מנופאוזה) והופעתם של מגוון תסמינים בתקופה זו בחייהן של נשים. החוקרים בחנו האם השינויים הללו גורמים לנשים לאמץ אורח חיים בריא, במטרה לתרום לבריאותן ואיכות חייהן בשנים מאוחרות יותר.

שכיחות מחלות כרוניות

במחקר נמצאו מחלות כרוניות (שבץ מוחי יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב וסרטן) בשכיחות גבוהה (60%) אצל העולות מחבר המדינות. שיעורים גבוהים נצפו גם בקרב נשים ערביות ישראליות (כ-50%). אצל הישראליות עומדים שיעורי התחלואה על כ-44%.

כמה מהנשים מבקרות אצל רופאי משפחה, גיניקולוגים ורופאי שיניים?

45% מהערביות נוהגות לפנות בתכיפות גבוהה לרופא משפחה (אחת לחודש). ברופא המשפחה נועצות גם שליש מהרוסיות, ורק כ-18% מהישראליות. קרוב למחצית מהישראליות וכ-40% מהעולות עורכות בדיקות שגרה אצל גיניקולוג אחת לשנה. בהשוואה אליהן רק 20% מהערביות נבדקות אצל רופא גיניקולוג. את רופא השיניים מבקרות כ-51% מהישראליות, 42% מהרוסיות וכשליש מהערביות. ד”ר לרנר-גבע מסבירה, כי ככל הנראה העדפת רופא המשפחה על פני הגיניקולוג אצל הנשים הערביות, נעשית על רקע תרבותי.

השכלה נמוכה = מיעוט בדיקות שגרה

האם נשים מבצעות בדיקות מנע רפואיות, כמו: ממוגרפיה, פאפ, צפיפות עצם על פי ההמלצות בקבוצת הגיל? בדיקות ממוגרפיה מבצעות למעלה מ- 80% מהישראליות שגילן למעלה מ- 50. כך נוהגות גם כשני שליש מעולות חבר המדינות וכ-63% מהערביות הישראליות. כשני שליש מהישראליות וכ-65% מהעולות, בגילאי 45 54 נוהגות לערוך בדיקת פאפ לאבחון סרטן צוואר הרחם, ולעומתן רק כ-42% מהערביות. למעלה ממחצית מהישראליות, כשליש בלבד מהעולות ואחוז זעום (22%) מהערביות, נוהגות לבצע כשגרה בדיקות צפיפות עצם.

בכל המגזרים נמצא, כי הגורם העיקרי המשפיע על עריכת בדיקות מנע הוא רמת ההשכלה, וכי ככל שההשכלה נמוכה יותר כך מתמעטות בדיקות השגרה.

כאבי ראש, בעיות זיכרון, עצבנות ועלייה במשקל

מאילו תסמינים רפואיים מטרידים, אופיינים לפרק זה בחיים, סובלות הנשים? 45% מהן מתלוננות כאבי צוואר וגב, 36% כאבי ראש, 29% עצבנות, 27% גלי חום, 25% עייפות ובעיות בשינה, 24% בעיות זיכרון, 19% סחרחורות, 17% עלייה במשקל.

החוקרים מצאו, כי נשים שסבלו מדיכאון נטו לדווח יותר על תסמיני גיל המעבר. על התסמין הנפוץ ביותר בגיל המעבר גלי חום, התלוננו ודיווחו הישראליות יותר מאשר הנשים הערביות והעולות.

על אף שמקורן של רוב התופעות הרפואיות המדווחות בגיל המעבר, קצת פחות מ-30% מהישראליות נטלו טיפול הורמונלי חליפי, רק 12% מהעולות וכ-5% בלבד מהנשים הערביות.

במחקר נדגמו 814 נשים (540 ישראליות, 151 עולות מחבר המדינות לשעבר ו-123 ערביות ישראליות). השאלונים תורגמו לערבית ורוסית ונערכו ראיונות אישיים, בשפת האם, בבתיהן של המשתתפות במחקר.

מקור: רות שקדי תקשורת שיווקית

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה