ראומטולוגיה

עליה באנזימי כבד היא סיבה נדירה להפסקת Methotrexate בחולי IBD (מתוך American Journal of Gastroenterology)

עליה באנזימי כבד היא תופעת לוואי נפוצה בעקבות טיפול ב- Methotrexateבחולים עם מחלת מעי דלקתית, אך לרוב רמת האנזימים מתנרמלת תוך המשך הטיפול, כך מדווחים חוקרים מקנדה ב-American Journal of Gastroenterology.

לדברי החוקרים, לעיתים רחוקות נדרשת הפסקת הטיפול ב- Methotrexate בשל הפרעה באנזימי כבד, כאשר ההפרעה בינונית או שרמת האנזימים אינה שבה לנורמה.

החוקרים סקרו את הנתונים אודות 67 חולים עם מחלת קרוהן, 17 חולים עם UC (Ulcerative Colitis) ו-3 חולים עם Indeterminate Colitis.

החוקרים נטלו Methotrexate למשך 81 שבועות, בממוצע, במינון ממוצע מצטבר של 1813 מ”ג. בסה”כ, 37 חולים טופלו במינון מצטבר של למעלה מ-1500 מ”ג.

ב-67 חולים תועדה רמה תקינה של אנזימי כבד בתחילת המחקר. 16 מהחולים פיתחו הפרעה במהלך הטיפול, כולל שבעה חולים עם גורמי סיכון ברקע למחלת כבד (דוגמת תרופות רעילות לכבד, השמנת-יתר, צריכת אלכוהול). בכל החולים פרט לשניים, רמות האנזימים התנרמלו ללא הפחתת המינון.

ב-20 החולים עם רמת אנזימים גבוהה בתחילת המחקר, כל העליות באנזימי כבד היו קלות, ואף אחד לא תועדה הפרעה בתפקודי קרישה או ברמות בילירובין. תוצאות הבדיקה התרנמלו תחת טיפול ב- Methotrexate בתשעה חולים, ונותרו יציבים בשני חולים, אך החמירו בתשעה חולים נוספים.

11 חולים שטופלו במינון מצטבר של Methotrexate שעלה על 1500 מ”ג עברו בסה”כ 17 ביופסיות. ב-15 ביופסיות תועדה פיברוזיס בדרגה 1; באף ביופסיה לא אובחנה פיברוזיס בדרגה בינונית או חמורה (דרגה 3b או 4).

החוקרים מסכמים וכותבים כי נראה שביופסיות כבד מסייעות לעיתים רחוקות, וככל הנראה אינן נדרשות באופן שגרתי, אך ייתכן שיש לערוך בדיקות אלו בחולים נבחרים עם הפרעה בתפקודי כבד שאינה מתנרמלת.

Am J Gastroenterol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה