ראומטולוגיה

מהי עמדת הרופאים בנוגע לקבלת תמיכה מחברות התרופות? (מתוך Archives of Internal Medicine)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-22 בפברואר 2010 של ה- Archives of Internal Medicine, עולה כי רוב מנהלי תכניות ההתמחות ברפואה פנימית דיווחו כי היו מעדיפים שלא לקבל את תמיכת חברות התרופות, אך עם זאת רבים מהם מקבלים אותה בפועל.

החוקרים כותבים כי ב-2 העשורים האחרונים ניתן דגש על השפעה שיש לשיטות השיווק של חברות התרופות על המקצועיות והחלטות הרופאים בבחירת התרופות. לדבריהם, הקשר עם חברות התרופות משפיע על התנהגות המתמחים ברפואה, אך עד כה לא נערך מחקר רחב היקף להערכת המצב הקיים.

מטרות החוקרים היו להעריך את הגישה הקיימת של מנהלי תכניות ההתמחות בנוגע לתמיכה של חברות התרופות בתכניות אלו, לבדוק האם מנהלי התכניות מקבלים תמיכה שכזו, ולבחון האם קיים קשר בין מאפייני תכנית ההתמחות ובין הסיכוי לקבלת תמיכה מחברות התרופות.

לצורך כך ערכו החוקרים סקר בקרב 381 מנהלי תכניות התמחות ברפואה פנימית בשנים 2006-2007. מנהלי התכניות נשאלו האם הם מקבלים תמיכה מחברת תרופות כלשהי, ואם כן אז מדוע. במידה וקיבלה התכנית תמיכה נשאלו המנהלים על סוג התמיכה, דוגמת קבלת אוכל לישיבות, חומר חינוכי, אספקה משרדית, דוגמיות של תרופות וכן מימון אקדמי, וגם על מאפייני הקשר עם חברות התרופות, כולל מגע ישיר עם המתמחים.

החוקרים מדווחים כי 236 מנהלי תכניות (61.9%) ענו לסקר. 132 מהם (55.9%) דיווחו על קבלת תמיכה מחברות התרופות. עם זאת, 170 מנהלים (72%) ציינו כי תמיכת חברות התרופות אינה רצויה.

סוגי התמיכה השכיחים עליהם דיווחו המנהלים כללו קבלת אוכל לישיבות (90.9%), חומר חינוכי (82.3%), אספקה משרדית (68.9%) ודוגמיות של תרופות (57.6%). 74.2% ממנהלי התכניות שקיבלו תמיכה מחברות התרופות, אפשרו קשר ישיר בין חברות התרופות ובין המתמחים מחוץ לבית החולים, ו-40.2% מהם אפשרו קשר שכזה בתוך בית החולים.

בין הסיבות שנמסרו לקבלת תמיכה מחברות התרופות מציינים החוקרים היעדר מימון מספק (69.7%), תמיכת המתמחים (40.9%), ערך חינוכי פרט לתמיכה כלכלית (28%), ועידוד לקבלת התמיכה מצד הנהלת בית החולים (19.7%). החוקרים מוסיפים כי 79 ממנהלי התכניות (59.8%) סיפקו יותר מסיבה אחת לקבלת התמיכה.

במחצית מהמקרים ההחלטה לקבל תמיכה כלכלית מחברות התרופות נעשתה ע”י מנהל התכנית. גורמים אחרים שהיו מעורבים בהחלטה כללו את המנהל הרפואי או האדמיניסטרטיבי של בית החולים, או וועדה מפקחת של בית החולים. החוקרים מדווחים כי נמצא קשר בין קבלת תמיכה מחברות התרופות ובין תכניות עם שיעור נמוך יותר של מתמחים שעברו את בחינות ההתמחות האמריקאיות.

כמו כן, 135 תכניות (64.8%) ניסחו הנחיות כתובות להתמודדות עם ההשפעה האפשרית של תמיכת חברות התרופות, אך רק ב-69 מהן (29.2%) קיבלו המתמחים הכוונה ספציפית וישירה בנושא זה.

הסיכוי של תכנית התמחות לקבל תמיכה מחברות התרופות היה נמוך במיוחד כשמנהל התכנית דיווח כי תמיכה שכזו אינה מקובלת אף פעם (OR 0.07, 95% CI 0.02-0.22). לתכניות התמחות בדרום ארה”ב נמצא סיכוי גבוה יותר לקבלת תמיכה מחברות התרופות (OR 8.45, 95% CI 1.95-36.57), בהשוואה לתכניות התמחות בצפון ארה”ב.

בין מגבלות המחקר מציינים החוקרים כי מדובר בסקר התנדבותי, ועל כן ייתכן שמאפייני התכניות שלא השתתפו בסקר שונים מאלו שהשתתפו בו.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי יש להמשיך ולחקור את השפעת התמיכה של חברות התרופות על החינוך הרפואי. הם כותבים כי חלה ירידה בקבלה של תמיכה מחברות התרופות, אך עדיין למעלה ממחצית מהתכניות שנסקרו ממשיכות לקבלת תמיכה בצורה זו או אחרת מתעשיית התרופות.

Arch Intern Med. 2010;170:356-362.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה