ראומטולוגיה

הערכת הסיכון לממאירות בחולים עם מחלת מעי דלקתית המטופלים ב-Azathioprine (מתוך Am J Gastroentero)

קיים חשש מפני הפוטנציאל הקרצינוגני של Azathioprine (אימוראן), ומחקרים במושתלי כליות וחולים ראומטולוגיים דיווחו על סיכון מוגבר לממאירות. במחקרים להערכת Azathioprine במחקרים עם מחלת מעי דלקתית תועדה עליה קלה בסיכון ללימפומה והגנה מפני סרטן מעי גס ורקטום, אך הסיכון הכולל לממאירות לא נבחן היטב.

לאור זאת, החוקרים ערכו את המחקר הנוכחי, על-בסיס נתוני General Practice Research Database להערכת הסיכון הנ”ל.

במהלך שנה אחת נותחו נתונים מהרשומות אודות 15,471 חולי IBD (Inflammatory Bowel Disease) שנטלו  Azathioprine וממאירויות. החוקרים השוו את נטילת Azathioprine בין קבוצת המקרים של חולי IBD (עם אבחנה של ממאירות) ובין קבוצת הביקורות של חולי IBD (ללא אבחנה של ממאירות).

392 חולים פיתחו ממאירות, מתוכם, 10.5% קיבלו לפחות מרשם אחד לטיפול ב- Azathioprine, בהשוואה ל-1914 (12.7%) מהביקורות. ניתוח היארעות כל מקרה של ממאירות כנגד מרשם לטיפול ב- Azathioprine הדגים השפעה מגנה לא-משמעותית (OR = 0.92,  95% CI = 0.79-1.06). תיקון להשפעות גיל ועישון הסירו את ההשפעה הזו הנ”ל (1.04; 95% CI = 0.89-1.21).

החוקרים מצאו כי יחס הסיכון לאבחנה של לימפומה בעקבות נטילת Azathioprine אי-פעם, עמד על 3.22 (1.01-10.18).

החוקרים כותבים כי הסיכון המוגבר ללימפומה עלה בקנה אחד עם ממצאים ממחקרים קודמים, ונראה כי אין עליה כוללת בסיכון לממאירות בחול IBD הנוטלים Azathioprine. הם מסכמים כי בחולים אלו אין צורך בהפסקת הטיפול ב- Azathioprine בטווח הזמן הבינוני בשל חשש מפני ממאירות.

Am J Gastroenterol, published early online on 26 January 2010

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה