ראומטולוגיה

מתן Rituximab אושר לטיפול ב-CLL (מתוך אתר ה-FDA)

ה-FDA הודיע על אישור התוויה חדשה למתן זריקת Rituximab (מבטרה) לטיפול בחולים עם אבחנה חדשה או הישנות CLL (Chronic Lymphocytic Leukemia) חיובית ל-CD20. Rituximab מאושר לשימוש עם טיפול כימותרפי סטנדרטי הכולל Fludarabine (פלודרה) ו-Cyclophosphamide (אנדוקסן).

Rituximab היא התרופה השלישית המאושרת לטיפול ב-CLL משנת 2008, ומדגישה את המחויבות של ה-FDA להרחבת הפיתוח ואישור תרופות לטיפול בחולים עם מחלת חמורות ומסכנות-חיים.

הכותבים מפנים לאישור Ofatumumab (Arzerra) באוקטובר 2009 לטיפול ב-CLL עמיד לטיפול, ולאישור Bendamustine (Treanda) במרץ 2008 לטיפול ב-CLL שלא-טופל קודם לכן.

אישור Rituximab מבוסס על נתונים משני מחקרים בשלב 3, שמצאו כי הוספתו לשילוב הכימותרפי של Fludarabine ו-Cyclophosphamide הביא לשיפור משמעותי בשיעורי ההישרדות ללא-התקדמות, בהשוואה לטיפול הכימותרפי בלבד.

במחקר CLL8 שכלל 817 חולים שלא-טופלו קודם לכן, הוספת Rituximab לשילוב FC לווה בשיפור של 79% בשיעורי ההישרדות ללא-התקדמות (ירידה בסיכון של 44%, HR = 0.56,  p<0.01,  95% CI = 0.43-0.71). משך ההישרדות ללא-התקדמות גדל בלמעלה משמונה חודשים, בהשוואה למתן FC בלבד (39.8 חודשים לעומת 31.5 חודשים).

במחקר REACH שכלל 552 חולים שלא טופלו ב- Rituximab עם הישנות CLL, מתן Rituximab עם FC הביא לשיפור של 32% בשיעורי ההישרדות ללא-התקדמות (ירידה בסיכון של 24%, HR = 0.76,  p=0.02,  95% CI = 0.60-0.96). ההישרדות ללא-התקדמות הייתה ארוכה בחמישה חודשים עם טיפול משולב בהשוואה למתן FC בלבד (26.7 חודשים לעומת 21.7 חודשים).

בנוסף לשיפור בהישרדות ללא-התקדמות בשני המחקרים, תועדה עלייה משמעותית בשיעורי התגובה המלאים והכוללים.

לדברי הכותבים, שילוב Rituximab עם כימותרפיה עשוי לדחות את הצורך בטיפול נוסף, מאחר שמאריך משמעותית את הזמן שחולים עם CLL חיים ללא החמרת מחלתם. עם זאת, הוספת Rituximab לכימותרפיה אינה מתאימה לכל החולים עם CLL, הפוגע בעיקר במבוגרים לאחר גיל 50.

מניתוח הנתונים משני המחקרים עולה כי אין תועלת במתן הטיפול לחולים בגיל 70 ומעלה. למרות שאנשי ה-FDA מציינים כי אין עדות לכך ש- Rituximab מזיק לקשישים, היארעות תופעות לוואי בדרגה 3 ו-4 עם שילוב Rituximab ו-FC, הייתה גבוהה יותר בקרב קשישים מעל גיל 70, בהשוואה לחולים צעירים יותר.

המשטר המומלץ של Rituximab בחולי CLL הוא מתן הטיפול בגישה תוך-ורידית, במינון 375 מ”ג למ”ר, ביום שלפני התחלת הטיפול הכימותרפי, ולאחר מכן מינון של 500 מ”ג למ”ר ביום 1 למחזורי הטיפול 2-6 (כל 28 ימים).

תופעות הלוואי הנפוצות כללו תגובה באתר ההזרקה וספירות נמוכות של תאי הדם. תגובות באתר ההזרקה תועדו ב-59% מהחולים ואופיינו בבחילות, חום, צמרמורות, לחץ דם נמוך, הקאות וקשיי נשימה.

אחת האזהרות המצורפות ל- Rituximab היא אזהרה מפני הסיכון לתגובה חמורה ומסכנת-חיים באתר ההזרקה, תסמונת TLS (Tumor Lysis Syndrome), תגובות חמורות של העור והריריות, ו-PML (Progressive Multifocal Leukoencephalopathy). כמו-כן, ייתכנו רה-אקטביציה של זיהום HBV (Hepatitis B Virus), זיהומים אופורטוניסטיים, הפרעות קצב לב ואנגינה, וחסימה או פרפורציה של מעי.

Rituximab אושר בעבר לטיפול בלימפומה מסוג שאינו-הודג’קין וב-Rheumatoid Arthritis עמידה לטיפול.

מתוך אתר ה-FDA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה