ראומטולוגיה

כאבי צוואר נפוצים יותר מבחילות בחולי מיגרנה (מתוך Headache)

ממחקר חדש עולה כי בחולי מיגרנה, כאבי צוואר נפוצים יותר מבחילות בזמן מיגרנה, הנחשבות למאפיין המגדיר את ההפרעה.

החוקרים הופתעו לגלות כי כאב צווארי נפוץ יותר מבחילות בחולים הסובלים ממיגרנות, לאור העדר אזכורו בספרי הרפואה ובקריטריוני ICHD-2 (International Headache Classification II). עם זאת, כאשר הם הציגו לראשונה את הממצאים הללו בכנס American Academy of Neurology, התגובה מהמומחים לכאבי ראש הייתה כמעט אוניברסאלית הסכמה גורפת. מומחים לכאבי ראש שמו לב לממצאים אלו, למרות שמעולם לא דווחו.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 113 חולי מיגרנה, שהיו במעקב למשך לפחות חודש ועד למתן טיפול בשישה התקפי מיגרנה. החוקרים העריכו את עוצמת כאב הראש, נוכחות בחילות וכאב צווארי. הם אספו נתונים אודות 2411 ימים עם כאבי ראש, כולל 786 ימים בהם החולים סבלו ממיגרנות.

ללא קשר לעוצמת כאב הראש בזמן הטיפול, בהשוואה לבחילות, כאב צווארי ליווה באופן תדיר יותר את התקפי המיגרנה (p<0.0001). החוקרים זיהו קורלציה בין הופעת כאב צווארי ובין הכרוניות של כאבי ראש כהתקפים שנעו מכאבי ראש אפיזודים לכאבי ראש יומיים כרוניים.

לדברי החוקרים, רופאים רבים מייחסים את הופעת הכאב הצווארי לכאבי ראש הנובעים ממתח שרירים (Tension Headache), ובעקבות זאת חולים רבים מקבלים טיפול שגוי במרפי שרירים, תרופות הרגעה או משככי כאבים שונים הנמכרים ללא מרשם רופא.

החוקרים מקווים כי המאמר הנוכחי יסייע לרופאים במרכזים ראשוניים באבחנת מיגרנה. באופן אידיאלי, הם מקווים כי בסופו של דבר ממצאים אלו יאושרו וישולבו בקריטריוני ICHD.

אחת השאלות שנותרה ללא-מענה היא המנגנון הפתופיזיולוגי האחראי לקשר הנ”ל. כאב צווארי עשוי להוות סימן לריגוש מרכזי ו/או סמן לכרוניות של מיגרנה (כאשר המחלה עוברת משלב אפיזודי לכאבי ראש יומיים כרוניים), אך השערה זו עדיין לא הוכחה.

Headache. 2010;67:154-160

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה