ראומטולוגיה

היענות מוגבלת לטיפול תרופתי חדש (מתוך Journal of General Internal Medicine)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-4 בפברואר 2010 ב-Journal of General Internal Medicine, עולה כי בקרוב לרבע ממרשמי התרופות החדשים שניתנו לחולים לא נעשה שימוש, כולל מרשמים לתרופות המיועדות לטיפול במחלות כרוניות.

החוקרים כותבים כי חוסר היענות לטיפול התרופתי כרוכה בתחלואה ותמותה, ועלולה להתבטא במספר צורות. חוסר היענות ראשוני כולל אי שימוש במרשם התרופתי, והחוקרים מציינים כי עד כה היה קיים קושי בהשגת נתונים בנושא. עם זאת, השימוש ההולך וגובר במערכת מרשמי תרופות אלקטרונית אפשר שיפור בנתונים הזמינים. במחקר הנוכחי, בדקו החוקרים נתונים ממערכת מרשמי תרופות אלקטרונית בשימוש קהילתי, על מנת לקבוע את היקף חוסר ההיענות הראשוני באוכלוסיית משתתפים מארה”ב. הם אספו נתונים על כל המרשמים שניתנו, הוכנו, ונאספו ע”י המטופלים.

החוקרים מדווחים כי במהלך 12 חודשי המחקר ניתנו 195,930 מרשמים אלקטרונים ל-75,589 מטופלים. מהתוצאות עולה כי רק 78% מהמרשמים (151,837) הוכנו ונאספו ע”י החולים. 82,245 מהמרשמים היו מרשמים לתרופות חדשות, ו-72% מהם (58,984) נאספו. במחקר נמצא כי ההיענות הראשונית הייתה גבוהה יותר למרשמים שניתנו לילדים צעירים מגיל 18 שנים, כאשר 87% מהמרשמים באוכלוסייה זו הוכנו ונאספו.

לדברי החוקרים, סוג התרופה נמצא כגורם חיזוי חזק לחוסר היענות, ובאחוז משמעותי מהמרשמים החדשים המיועדים לטיפול במחלות כרוניות לא נעשה שימוש, דוגמת תרופות לטיפול בלחץ דם (28.4%), היפרליפידמיה (28.2%) וסוכרת (31.4%).

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי במחקר נצפו שיעורי חוסר היענות ראשוני גבוהים יחסית לטיפול תרופתי. הם מציינים כי השיעורים שנמצאו במחקר גבוהים יותר מאלו שדווחו במדינות אחרות, ומדגישים כי חוסר ההיענות הגבוה לטיפול התרופתי במחלות כרוניות הוא מדאיג. לפיכך דרושים מחקרים נוספים, על מנת להעריך כיצד לשפר את ההיענות לטיפול בחולים אלו.

J Gen Intern Med, 2010

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה