ראומטולוגיה

ההשפעה העורית והמפרקית של מתן דו-שבועי של Etanercept בטיפול בפסוריאזיס (מתוך BMJ )

ממחקר מבוקר עולה כי בחולים עם פסוריאזיס וארתרופתיה על-רקע פסוריאזיס, טיפול ראשוני ב- Etanercept (אנברל), שניתן פעמיים בשבוע, הביא להיעלמות נגעים עוריים באופן מהיר יותר, בהשוואה לטיפול חד-שבועי, עם זאת, למשטר זה הייתה השפעה מעטה על תסמיני המפרקים והגידים.

החוקרים מסבירים כי Etanercept הינה אפשרות יעילה לטיפול בפסוריאזיס וארתרופתיה על-רקע פסוריאזיס, וניתן לתת את הטיפול במינון של פעמיים בשבוע, למשך 12 שבועות, ולאחר מכן מינונים חד-שבועיים, או כמינונים חד-שבועיים למן ההתחלה. מטרת המחקר הייתה לקבוע אם יש עדיפות לאחד המשטרים בטיפול בחולים עם תסמינים עוריים ומפרקיים.

המשתתפים היו מבוגרים עם פסוריאזיס פעילה, בדרגת חומרה בינונית-עד-חמורה, עם ארתרופתיה פעילה. החולים חולקו באקראי לטיפול ב- Etanercept במינון 50 מ”ג, פעם או פעמיים בשבוע, למשך 12 שבועות, עם טיפול תואם בפלסבו בקבוצת הטיפול החד-שבועי. לאחר 12 שבועות מחקר, כולם טופלו פעם בשבוע ב- Etanercept, למשך 12 שבועות נוספים.

היעד העיקרי היה שיעור המשתתפים עם היעלמות, או כמעט היעלמות הנגעים, כפי שנקבע לפי ההערכה הכללית של הרופא לאחר 12 שבועות (בסולם של 0 עד 5, כאשר 0 = ללא נגעים עוריים). יעדים משניים כללו מדדים נוספים של המחלה העורית ומדדי ארתרופתיה.

מדגם המחקר כלל 754 חולים, שניים שלא קיבלו כלל תרופת מחקר לא-נכללו בניתוח הנתונים. שיעורי הפרישה מהמחקר היו דומים הן עם טיפול שבועי (n=373) וטיפול דו-שבועי (n=379) (7.5% ו-7.9%, בהתאמה, ונבעו בעיקר מתופעות לוואי.

לאחר 12 שבועות, שיעור החולים עם היעלמות מלאה או כמעט-מלאה של הנגעים העוריים היה גבוה יותר עם טיפול דו-שבועי (46% לעומת 32%, p<0.001). עם זאת, החוקרים לא מצאו הבדל מובהק סטטיסטית בשיעור התגובה לפי קריטריוני ארתרופתיה (77% לעומת 76%), והשיפור בתסמיני ארתרופתיה היה דומה בשתי הקבוצות. לא תועדו תופעות לוואי בלתי-צפויות, ולא זוהה הבדל בסבילות בין הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם פסוריאזיס וארתרופתיה על-רקע פסוריאזיס, טיפול ראשוני ב- Etanercept במינון דו-שבועי, מוביל להיעלמות מהירה יותר של הנגעים העוריים. עם זאת, לטיפול זה אין השפעה משמעותית על התסמינים המפרקיים.

BMJ 2010; 340: c147

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה