ראומטולוגיה

בדיקת דם עשויה לסייע בניבוי Rheumatoid Arthritis (מתוך Arthritis & Rheumatism)

ממחקר חדש עולה כי רמות מוגברות של ציטוקינים וגורמים נלווים בדם עשויים לשמש כסימן אזהרה מוקדם להתפתחות RA (Rheumatoid Arthritis).

חוקרים מצאו כי רמות ציטוקינים מסוימים וגורמים נלווים, עולות משמעותית טרם התפתחות RA, הרבה לפני הופעת תסמיני המחלה. הם טוענים כי ממצאים אלו סוללים את הדרך לפיתוח בדיקת דם שתאפשר אבחנה מוקדמת של המחלה.

החוקרים מסבירים כי הממצאים מספקים הזדמנות לניבוי טוב יותר של הסיכון להתפתחות RA עם הסיכוי האפשרי למנוע את המחלה. הם כותבים כי RA הינה הפרעה כואבת, פרוגרסיבית, קשה לאבחון בשלבים המוקדמים מאחר שמופיעים תסמינים עדינים בלבד, דוגמת כאבי מפרקים או קשיון בוקר מוקדם. מצבים אחרים, דוגמת לופוס, אוסטיאוארתריטיס ופיברומיאלגיה עשויים לחקות תסמינים מוקדמים של RA, לכן קשה לקבוע אבחנה דפיניטיבית של המחלה.

עם זאת, מחקרים מצאו כי אבחנה וטיפול בשלב מוקדם עשויים לסייע לחולים לחיות חיים פעילים למשך תקופה ארוכה יותר, ולהימנע מהנזק המפרקי המוביל למוגבלות.

לדברי החוקרים, הגורם ל-RA אינו-ידוע, אך הסברה היא כי מספר מרכיבים של מערכת החיסון והרקמה הסינוביאלית מעורבים. ציטוקינים הם חלבונים פרו-דלקתיים המצויים לעיתים קרובות ברקמה סינוביאלית לאחר התפתחות RA.

במסגרת המחקר הנוכחי, החוקרים בחנו אם חלה עלייה ברמות ציטוקינים מסוימים וגורמים נלווים טרם התפתחות תסמיני RA. הם בחנו את דגימות הדם מ-86 חולים משבדיה, ללא תסמינים של RA בעת מתן דגימת הדם, שפיתחו בשלב מאוחר RA, והשוו אותן אל מול 256 דגימות דם מ-256 נבדקים בריאים.

מהתוצאות עולה כי רמות של מספר ציטוקינים וגורמים נלווים עולות שנים טרם אבחנת RA.

החוקרים מאמינים כי הממצאים תומכים ברעיון לפיו מערכת החיסון הייתה כבר מרוגשת ו-RA הייתה בשלבי התפתחות. במידה ומחקרים נוספים יאשרו את הממצאים, אזי ניתן יהיה להיעזר בבדיקת דם כסקירה לאבחנת RA טרם הופעת התסמינים.

Arthritis & Rheumatism, Feb. 2, 2010; vol 62: pp 383-391

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה