ראומטולוגיה

מתן Mesalamine במינון גבוה בטיפול ב-UC עמידה לטיפול (מתוך Gastroenterology)

בחולים עם UC (Ulcerative Colitis) פעילה, בדרגה בינונית, טיפול אינדוקציה ב- Mesalamine במינון 4.8 גרם ליום, אינו פחות טוב מטיפול אינדוקציה עם משטר של 2.4 גרם ביום, ולמעשה, ייתכן כי טיפול במינון גבוה יותר הינו יעיל יותר בחולים קשים לטיפול, כך עולה מתוצאות מחקר ASCEND III, שפורסמו במהדורת דצמבר של Gastroenterology.

המחקר הבינלאומי כלל 772 חולים עם UC פעילה, בדרגת חומרה בינונית, שחולקו באקראי לטיפול ב- Mesalamine בשחרור-מושהה, שניתן במינון של 6 טבליות של 400 מ”ג בכל יום, או 6 טבליות של 800 מ”ג בכל יום.

יעד הסיום העיקרי היה הערכת העדר-נחיתות של מינון גבוה לעומת מינון נמוך יותר מבחינת שיעורי ההצלחה של הטיפול לאחר 6 שבועות. הצלחה הוגדרה בנוכחות שיפור במדד Physician’s Global Assessment (עם העדר החמרה באף אחד מהמרכיבים), או הפוגה מלאה.

החוקרים מדווחים כי היעד העיקרי של העדר-נחיתות הושג, לאור העובדה כי 66% מהמטופלים בקבוצת הטיפול במינון 2.4 גרם ביום זכו לשיפור או הפוגה, זאת לעומת 70% מהמטופלים במינון 4.8 גרם ביום (p=0.17).

עם זאת, החוקרים מצאו כי שיעורי ההפוגה הקלינית היו גבוהים יותר משמעותית בקרב חולים שטופלו במינון הגבוה, בהשוואה למטופלים במינון נמוך (43% לעומת 35%, p=0.04).

החוקרים מדווחים כי הצלחת הטיפול לאחר 6 שבועות לטובת טיפול במינון 4.8 גרם ליום נותרה  עקבית בקרב מרבית תתי הקבוצות. הם מציינים במיוחד את היתרון של מתן Mesalamine במינון גבוה בחולים עם מחלה עמידה לטיפול בעיקר אלו שטופלו קודם לכן בסטרואידים (p=0.05), תרופות מרובות ל-UC (p=0.01), Mesalamine פומי (p=0,07) או טיפולים רקטאליים (p=0.06).

החוקרים מסבירים כי בחולים עם מחלה בינונית, שטופלו בעבר ב- Mesalamineפומי או רקטאלי, או בסטרואידים, זוכים לתועלת הרבה ביותר מטיפול במינון 4.8 גרם ביום. מנגד, בחולים עם מחלה קלה ובאלו עם מחלה בינונית שלא טופלו בעבר, ניתן לטפל בהצלחה במינון של 2.4 גרם ביום.

שיעור דומה של חולים בשתי הקבוצות (סביב 9%) לא השלימו את המחקר. שיעור תופעות הלוואי, שהיו בעיקרן קלות או בינוניות, עמד על 20.6% בשתי קבוצות הטיפול. 15 חולים בכל קבוצה (3.9%) פרשו מהמחקר בשל תופעות לוואי. הסיבה נפוצה ביותר לפרישה מהמחקר הייתה תסמינים של מערכת העיכול עקב UC.

במאמר מערכת שהתייחס לממצאי המחקר נכתב כי המחקר הוביל לאישור טבליות Mesalamine במינון 800 מ”ג, עם תווית המתירה את השימוש במינון 4.8 גרם, אך כי יש עדויות לפיהן בחולים רבים מינון של 2.4 גרם טוב בדיוק כמו מינון מלא של הטיפול.

Gastroenterology 2009;137:1880-1882,1934-1943

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה