ראומטולוגיה

רמת השפל של Infliximab לניבוי תוצאות הטיפול בחולים עם UC חריפה (מתוך Gut)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת ינואר של 2010 של Gut עולה כי רמת השפל של Infliximab (רמיקד) בדם מנבאת את התוצאות הקליניות בחולים עם UC (Ulcerative Colitis) חריפה.

לדברי החוקרים מקנדה, בחולים עם UC או מחלת קרוהן, הנזקקים לטיפול במעכבי-TNF, התאמת הטיפול הטוב ביותר ע”י מדידת רמות השפל של התרופה בדם צפויה להביא לשיפור בתוצאות הקליניות ולכן צריכה לשמש כחלק מהטיפול הסטנדרטי.

החוקרים בחנו את הקשר בין ריכוז התרופה בדם בזמן שפל וייצור נוגדנים על התוצאות הקליניות ב-115 חולי UC. כל המשתתפים קיבלו טיפול אינדוקציה שכלל שלוש מנות ולאחריו מנת אחזקה של Infliximab. אף אחד מהחולים לא הגיב לטיפול בסטרואידים.

שיעורי התגובה הקלינית עמדו על 59% (68 חולים), כאשר ב-37 חולים (32%) תועדה הפוגה קלינית לאחר עשרה שבועות. לאחר 54 שבועות, 43 חולים (37%) היו בהפוגה קלינית ללא-צורך בסטרואידים.

במרבית החולים (66/108, 61%) ריכוז Infliximab בזמן שפל היה מתחת לסף הגילוי, כולל 44 חולים (41%) עם נוגדנים חיוביים ו-22 חולים (20%) עם נוגדנים שליליים.

בהשוואה לחולים עם ריכוז לא-מדיד של התרופה בזמן שפל, בחולים עם רמה מדידה של התרופה תועדו שיעורים גבוהים יותר של הפוגה קלינית (69% לעומת 15%), שיפור אנדוסקופי (76% לעומת 28%), הפוגה אנדוסקופיה (27% לעומת 8%), ושיעורים נמוכים יותר של כריתת מעי גס (7% לעומת 55%).

מניתוח רב-משתנים עולה כי ריכוז מדיד של Infliximab בזמן שפל הינו גורם מנבא משמעותי חיובי להפוגה קלינית (OR = 12.5), ושיפור אנדוסקופי (OR = 7.3), בעוד שרמה לא-מדידה של התרופה בזמן שפל הינה גורם מנבא משמעותי לכריתת מעי גס (OR = 9.3).

החוקרים תיעדו קשר בין מדד Mayo של פחות מ-10 נקודות בתחילת המחקר ובין הסיכוי להפוגה (OR = 3.1), ובין מדד Mayo של מעל 10 נקודות בתחילת המחקר ובין סיכון מוגבר לכריתת מעי גס (OR = 3.3).

רמות השפל של Infliximab הן גורם מנבא טוב יותר של התוצאות הקליניות, מנוכחות נוגדנים ל-Infliximab, מאחר שמתייחסות גם לפינוי הוריאבילי של Infliximab ממחזור הדם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי השיעור הגבוה של חולי UC עם רמה לא-מדידה של Infliximab בזמן שפל, מעיד כי ייתכן ויש מקום למתן מינוני אינדוקציה גבוהים יותר במרווחי זמן קצרים, בעיקר בחולים עם UC בדרגה חמורה.

הם מוסיפים כי מהתוצאות עולה כי בחולים עם UC פעילה, בדרגה חמורה, ייתכן כי פרוטוקול אינדוקציה של 5 מ”ג לק”ג של Infliximab, בשבועות 0, 2 ו-6, אינו משטר הטיפול האופטימאלי. כיום הם בוחנים את ההשפעות של מינונים גבוהים יותר, מרווחי טיפול קצרים יותר על רמות Infliximab והתוצאות הקליניות.

החוקרים מזכירים כי בעבר הם הוכיחו כי רמות השפל של Infliximab מנבאות את התוצאות בחולי קרוהן.

Gut 2010;59:49-54

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה