ראומטולוגיה

Zoledronic Acid למניעת איבוד עצם בנשים המקבלות כימותרפיה (מתוך Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-18 בדצמבר 2009 ב- Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism עולה כי בנשים פרה-מנופאוזליות הסובלות מסרטן שד ומקבלות טיפול כימותרפי אדג’ובנטי, ההשפעה של מתן Zoledronic acid (זומרה, פרמה-אקסל) למניעת איבוד עצם נמשכה עד שנה מהפסקת הטיפול.

תוצאות ראשוניות של המחקר פורסמו בשנת 2008, והדגימו כי מתן של Zoledronic acid למשתתפות במשך שנה, הוביל למניעת איבוד עצם בכל האתרים שנבדקו. המחקר כלל 101 נשים פרה-מנופאוזליות הסובלות מסרטן שד לא גרורתי ומקבלות טיפול כימותרפי אדג’ובנטי. החוקרים חילקו את המשתתפות באקראי לקבלת Zoledronic acid במינון 4 מ”ג בכל 3 חודשים למשך שנה, או לפלסבו. במחקר הנוכחי רצו החוקרים להעריך האם קיימת ל-Zoledronic acid השפעה על צפיפות העצם ועל סמני שחלוף עצם עד שנה מהפסקת הטיפול.

החוקרים מציינים כי 85 נשים עברו הערכה מלאה לאחר שנה, ו-62 נשים עברו הערכה מלאה כשנתיים ממתן הטיפול. מתוצאות המחקר עולה, כי בקבוצת הפלסבו נצפה איבוד עצם גבוה יותר באופן מובהק במהלך שנת הטיפול הכימותרפי, ללא שיפור בשנה השנייה. צפיפות העצם בעמוד השדרה המותני של הנשים בקבוצת הפלסבו ירדה ב-5.4% בשנה הראשונה, וב-6.3% לאחר 24 חודשים, צפיפות העצם הכוללת בירך ירדה ב-2.6% לאחר 24 חודשים, וצפיפות העצם של צוואר הירך ירדה ב-2.4% בתקופה זו. לעומתן, בנשים שטופלו ב-Zoledronic acid למשך שנה נצפתה עליה קלה בצפיפות העצם בכל אתר לאחר שנה, אשר נותרה יציבה לאורך תקופת המעקב.

החוקרים מוסיפים כי בהשוואה לקבוצת הטיפול, בקבוצת הפלסבו נצפתה במהלך השנה הראשונה לטיפול עליה מובהקת ב- Bone-specific alkaline phosphatase (BSAP), שהינו סמן ליצירת עצם, וב- C-telopeptide of type I collagen (CTX), שהינו סמן לספיגת עצם. הם מציינים כי במהלך השנה השנייה נצפתה ירידה בערכי CTX בנסיוב הנבדקות, אך 2 הסמנים נותרו בערכים מוגברים לאחר 12 ו-24 חודשים. בנשים שטופלו ב-Zoledronic acid נצפתה ירידה מובהקת בערכי BSAP ו-CTX בנסיוב לאחר 6 חודשי טיפול, אך הערכים חזרו לערכי הבסיס בתוך 12 חודשים. עם זאת, לאחר שנה נוספת ערכי ה-BSAP בקבוצת הטיפול היו גבוהים יותר מערכי הבסיס, וערכי ה-CTX בקבוצה זו היו דומים לאלו בקבוצת הפלסבו.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי מתן Zoledronic acid מנע ביעילות את איבוד העצם בנשים פרה-מנופאוזליות המקבלות טיפול כימותרפי במהלך השנה הראשונה, וצפיפות העצם נותרה יציבה כשנה מהשלמת הטיפול ב-Zoledronic acid. הם מוסיפים כי ייתכן שיש צורך במתן תדיר יותר של Zoledronic acid על מנת לצמצם את ספיגת העצם.

J Clin Endocrinol Metab 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה