ראומטולוגיה

האם נדרש טיפול אנטיביוטי מונע לפני טיפולי שיניים בחולים לאחר החלפת מפרק? (מתוך Clinical Infectious Diseases)

מחקר חדש מטיל ספק בהמלצות האחרונות לפיהן מומלץ מתן טיפול אנטיביוטי מניעתי לפני טיפולי שיניים לכל החולים לאחר ניתוח החלפת מפרק.

בתחילת שנת 2009, ועידה מטעם איגוד American Academy of Orthopedic Surgery המליצה לרופאי שיניים לשקול טיפול אנטיביוטי מונע לכל החולים לאחר ניתוח החלפת מפרק לפני כל פרוצדורה דנטאלית.

ההמלצה הופיעה בעקבות הנחיות מוקדמות שפורסמו מטעם ה-AAOS ו-American Dental Association, שבשנת 2003 קבעו כי יש לשקול מתן טיפול אנטיביוטי מניעתי רק בחולים בסיכון גבוה עם פרוצדורות דנטאליות בסיכון גבוה.

החוקרים מסבירים כי הסיכון להתיישבות חיידקים בדם על השתל הוא סיכון ממשי. אולם, פעילויות שגרתיות דוגמת צחצוח שיניים, שטיפת הפה ולעיסה מלוות בסיכון הרבה יותר גבוה להתיישבות חיידקים, מאשר בקטרמיה זמנית לאחר טיפול שיניים.

במסגרת המחקר ערכו החוקרים השוואה בין 339 חולים עם זיהומים כאלו שטופלו בבית חולים בין 2001 ו-2006, ובין 339 חולים עם החלפה מלאה של מפרק הירך או הברך, ללא זיהומים כאלו, שאושפזו בבית החולים.

14% מהחולים בקבוצת המקרים ו-8% מהביקורות היו חסרי שיניים בתחילת המחקר. 57% מהחולים עם שיניים ו-47% מהביקורות עברו טיפול שיניים בסיכון נמוך במהלך תקופת המעקב, בעוד ש-48% מהחולים בקבוצת המקרים ו-34% מהביקורות עברו טיפול שיניים בסיכון גבוה.

החוקרים מצאו כי חולים שעברו טיפול שיניים בסיכון נמוך או גבוה בשנתיים שלפני האשפוז ולא קיבלו טיפול אנטיביוטי מניעתי לא היו בסיכון מוגבר לזיהום תותב ירך או ברך.  טיפול אנטיביוטי מניעתי לפני טיפול שיניים בסיכון נמוך או גבוה לא הפחית את הסיכון לזיהום. בחולים עם ביקורים שגרתיים לרופא השיניים תועד סיכון נמוך ב-30% לזיהום, אם כי ממצא זה לא היה מובהק סטטיסטית.

החוקרים מאמינים כי למרות שמדובר במחקר שאינו אקראי-מבוקר, וחרף מגבלות המחקר, לממצאים חשיבות רבה והוא מהווה בסיס לעריכת מחקרים נוספים בנושא. להערכתם, אין ספק כי על-בסיס העדויות, חשוב לשמור טוב יותר על היגיינת השיניים בחולים לאחר ניתוח החלפת מפרק.

Clin Infect Dis 2010;50:8-19

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה