רפואת ריאות

הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי משנית לניתוח בריאטרי פוחת עם הזמן (Obesity Surgery)

במאמר שפורסם בכתב העת Obesity Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למרות שניתוח בריאטרי מלווה בסיכון גבוה לתרומבואמבוליזם ורידי בחודש הראשון לאחר-ניתוח, הסיכון פוחת משמעותית עם הזמן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח בריאטרי מלווה בעליה בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בטווח הקצר, כולל תסחיף ריאתי ופקקת ורידים עמוקים, אך לא ידוע אם הסיכון הנ”ל נותר מוגבר בטווח הארוך לאחר הניתוח.

במחקר הנוכחי התבססו החוקרים על נתונים משלוש מאגרי Kaiser Permanente להערכת הסיכון ארוך הטווח להיארעות תרומבואמבוליזם ורידי ב-30,171 חולים עם השמנת-יתר חמורה (מדד מסת גוף של 35 ומעלה) שעברו ניתוח בריאטרי ון-218,961 ביקורות תואמות שלא עברו התערבות דומה.

התוצא העיקרי היה היארעות ראשונה של תרומבואמבוליזם ורידי, אשר הוגדר בהתאם לקריטריוני ה-ICD-R9 לתסחיף ריאתי ו/או פקקת ורידים עמוקים. התוצא המשני היה הסיכון להיארעות תסחיף ריאתי עם או ללא פקקת ורידים עמוקים.

לאחר 30 ימים מהניתוח, בחולים שעברו ניתוח בריאטרי תועד סיכון גבוה פי חמש לתרומבואמבוליזם ורידי מכל-סוג (יחס סיכון מתוקן של 5.01) וסיכון גבוה פי ארבע לתסחיף ריאתי (יחס סיכון מתוקן של 3.93), בהשוואה לאלו שלא עברו את הניתוח (p<0.001 בשני המקרים).

עם זאת, הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי היה נמוך ב-48% (יחס סיכון מתוקן של 0.52, p<0.001) וב-41% (יחס סיכון  מתוקן של 0.59, p<0.001) לאחר שנה אחת ולאחר חמש שנים, בהתאמה, בחולים שעברו ניתוח בריאטרי.

בדומה, הסיכון לתסחיף ריאתי היה נמוך ב-70% (יחס סיכון מתוקן של 0.30, p<0.001) וב-55% (יחס סיכון מתוקן של 0.45, p<0.001) לאחר שנה אחת ולאחר חמש שנים, בהתאמה, בחולים שעברו ניתוח בריאטרי.

מניתוח רגישות עלה כי יחס הסיכון המתוקן לכל תרומבואמבוליזם ורידי עמד על 11.93 לאחר 30 ימים, 0.50 לאחר שנה אחת ו-0.64 לאחר חמש שנים מההתערבות הניתוח, רמז למגמת ירידה בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בטווח הארוך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מספקים עדויות נוספות לפיהן ניתוח בריאטרי מלווה בסיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי בטווח הקצר, אך אל מול סיכון זה יש לקחת בחשבון את היתרונות המשמעותיים בטווח הארוך.

Obesity Surgery, June 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה