רפואת ריאות

מה בין צריכת חלבונים ממקור צמחי או מן החי ובין תמותה? (JAMA Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר חיובי בין צריכת חלבונים מן החי ובין תמותה, כאשר צריכת חלבונים ממקור צמחי מלווה בקשר הפוך עם התמותה, בפרט בקרב אלו עם לפחות גורם סיכון אחד.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מקור החלבונים בתזונה ובין הסיכון לתמותה. לצורך כך הם השלימו מחקר פרוספקטיבי שכלל 131,342 משתתפים ממחקרי Nurses’ Health Study ו-Health Professionals Follow-up Study. צריכת חלבונים מן הצומח ומן החי נבחנה על-בסיס שאלוני תזונה והחוקרים חישבו את יחס הסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה מסיבה ספציפית.

מדגם המחקר כלל 131,342 משתתפים, מהם 64.7% נשים (גיל ממוצע של 49 שנים). חציון צריכת חלבונים, כפי שנקבע לפי אחוז האנרגיה, עמד על 14% עם חלבון מן החי ו-4% עם חלבון צמחי. לאחר תקנון לאורחות חיים וגורמי סיכון תזונתיים, החוקרים זיהו קשר חלש בין חלבון מן החי ובין עליה בתמותה, בפרט תמותה עקב מחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 1.08 לכל עליה של 10% באנרגיה), בעוד שצריכת חלבון מן הצומח לוותה בשיעורי תמותה נמוכים יותר (יחס סיכון של 0.90 לכל עליה של 3% באנרגיה).  קשרים אלו היו מוגבלים למשתתפים עם לפחות גורם סיכון אחד משנית לאורח חיים לא-בריא (עישון, צריכת אלכוהול משמעותית, עודף-משקל/השמנת-יתר וחוסר פעילות גופנית), אך לא תועדה באלו ללא גורמי סיכון אלו.

החלפת חלבון מן החי בחלבון מן הצומח לוותה בשיעורי תמותה נמוכים יותר. בפרט, יחסי הסיכון לתמותה מכל-סיבה עמדו על 0.66 כאשר 3% של אנרגיה ממקור חלבון מן הצומח הוחלף בכמות מקבילה של חלבון שמקורו בבשר אדום מעובד, 0.88 כאשר החלבון היה ממקור בשר אדום לא-מעובד ו-0.81 מביצים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי החלפת חלבון מן החי, בפרט חלבון שמקורו בבשר אדום מעובד, בחלבון צמחי, מלווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר.

JAMA Intern Med. Published online August 01, 2016

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה