רפואת ריאות

”ניתוחים בריאטריים: הלכה למעשה, מעקב והריון” ספר חדש על כירורגיה בריאטרית – פרי שיתוף פעולה ישראלי – אמריקני

פרופ’ אייל שיינר, מנהל מחלקת יולדות ד’ בסורוקה, מעורכי הספר:
“לניתוחים לטיפול בהשמנה חולנית בקרב נשים השפעה מיטיבה על תוצאות ההריון,
הן של האם והן של העובר, בהשוואה לתוצאות הריון של  יולדות עם השמנת יתר”.

השמנת יתר מוגדרת בעשור האחרון כמגפה עולמית. שכיחות התופעה בקרב נשים בגיל הפוריות גבוהה ונמצאת במגמת עלייה. השמנת יתר קשורה להפרעות מטבוליות כגון סוכרת ויתר לחץ דם ובעלת השלכות מהותיות על איכות החיים ועל תוחלת החיים. 
השמנת יתר בהריון מהווה גורם סיכון לסיבוכים באם ובעובר, כגון: הפלות, סוכרת הריונית, יתר לחץ דם בהריון, ניתוחים קיסריים ומומים מולדים. ידוע כי להפחתה במשקל יש אפקט מיטיב על כל ההיבטים הרפואיים. הדרכים להורדה במשקל כוללות שינוי תזונתי, פעילות גופנית וניתוחים.

ניתוחים בריאטריים (המכונים גם “קיצורי קיבה”) בשילוב עם אורח חיים בריא, יכולים להיות פיתרון יעיל לטווח ארוך לאנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית ומתחלואה הקשורה בה. כירורגיה בריאטרית כוללת מגוון ניתוחים שניתן לחלקם לשתי קבוצות עיקריות:

ניתוחים שעיקרם הוא אלמנט חסימתי (רסטריקטיבי).  פרוצדורות מסוג זה כוללות הפחתה של נפח הקיבה באמצעות סיכות או טבעת

ניתוחים שבהם  מבוצעת למעשה הקטנת נפח הקיבה יחד עם  אפקט של תת ספיגה בשל מעקף של קטע של המעי הדק

שכיחותם העולה של ניתוחים בריאטרים מעלה שאלות רבות באשר להשפעתם על בריאות המנותחים בכלל ובריאות נשים לאחר ניתוחים שכאלה בעת הריון בפרט, לרבות השלכתם על בריאות האם והעובר.

“ניתוחים בריאטריים: הלכה למעשה, מעקב והיריון” הוא ספר חדש בהוצאת נובה, ניו-יורק, פרי שיתוף פעולה אמריקני – ישראלי – בין פרופ’ דניאל הרון, מנהל הכירורגיה הבריאטרית בבית החולים מאונט-סיני בניו-יורק והעורך של שני עיתוני הכירורגיה הבריאטרית המובילים בעולם ובין פרופ’ אייל שיינר, מנהל מחלקת יולדות ד’ במרכז הרפואי סורוקה, שעוסק מזה שנים במחקר מקיף על השמנה בהריון ותוצאות הריונות לאחר ניתוחים בריאטריים. בספר משתתפים כירורגים בריאטרים מובילים מארה”ב.

הספר מחולק לארבעה חלקים עיקריים:

פירוט הבעיה העולמית של השמנת יתר חולנית, הטיפולים התרופתיים וההשלכות הפסיכולוגיות של השמנת יתר חולנית

סקירת ניתוחים בריאטריים, הלכה למעשה. סיכום סוגי הניתוחים, הערכה טרום ניתוחית, הרדמה לחולה עם השמנת יתר חולנית, סיבוכים והתערבויות

סיכום ההערכה הנדרשת לאחר הניתוח, מעקב תזונה וסיבוכים ארוכי טווח

חלקו הרביעי של הספר מיוחד להריון ומסכם סיבוכי הריון לאם ולעובר בעקבות השמנת יתר, תוצאות הריון לאחר ניתוחים בריאטריים ודיון מעמיק לגבי משך הזמן המומלץ להמתין בין הניתוח הבריאטרי לבין ההריון

ברור כיום, שלניתוחים לטיפול בהשמנה חולנית בקרב נשים השפעה מיטיבה על תוצאות ההריון הן של האם והן של העובר בהשוואה לתוצאות הריון של  יולדות עם השמנת יתר.

 נמסר על ידי:

ענבר גוטר, דוברת;;שרון אדרי, ע’ דוברת;

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה