רפואת ריאות

חודש בריאות הפה- יוכרז בישראל !

ילווה במסע הסברה ראשון מסוגו בישראל,

להעלאת  מודעות הציבור לחשיבות השמירה על בריאות  הפה

הקמפיין, בעידוד משרד הבריאות  ותחת הכותרת “מפסיקים לעשות חצי עבודה”,

הינו יוזמה של רופאי שיניים מומחים ברפואת שיניים ציבורית

ב”כללית סמייל” ומותג בריאות הפה ORAL B

במסע ההסברה  יושקעו 5 מיליוני שקלים

רקע לחודש בריאות הפה בישראל :

מעל חצי מהילדים בישראל עולים לכיתה א’ עם התנסות במחלת העששת בשיניהם הרבה מעל היעד העולמי של ארגון ה- WHO ! כבר בגילאי 5, אצל שני שליש (64.7%) מהילדים ישנן כמעט 3 שיניים (2.71) עם עששת שאינה מטופלת. רמת העששת בגיל זה היא מעל המטרה שהציב אירגון הבריאות העולמי (WHO) כאשר קבע כיעד לא יותר מ50% ילדים בגיל 5 ללא עששת בשנת 2000.

ראוי לציין, כי בהשוואה לאנגליה, הנתונים בישראל גבוהים באופן ניכר, שם רק כשליש מהילדים מגיעים עם עששת לכיתה א’ (נתונים באדיבות British Dental Health Association).

על פי נתוני הארגון הבריאות העולמי יעדי “מדד העששת” של ילדי ישראל בגיל 12 אמנם הושגו (“רק” 1.7 שיניים עם עששת) אך יעד זה דומה יותר לילדים מדרום מזרח אסיה (תאילנד (1.6 וארצות ערב )עירק (1.7 מאשר לילדים ממדינות מערביות )ארצות הברית (1.2.

עששת ודלקות חניכיים, הן מחלות כרוניות, הפעילות בכל רגע נתון,  בלפחות 9 מתוך 10 ישראלים!

בריאות הפה קשורה קשר ישיר לבריאות הכללית ונמצא קשר בין מחלות חניכיים למחלות לב שונות, לסכרת וללידה מוקדמת.

מומחי בריאות הפה מסכימים כי בריאות הפה קשורה קשר ישיר לבריאות הכללית. כך למשל, נמצא קשר בין מחלות פריודונטליות (הקשורות בחניכיים) למחלות לב שונות, לסכרת וללידה מוקדמת. ד”ר  חגי סלוצקי, רופא ראשי, רשת מרפאות השיניים כללית סמייל: “רבים נוטים להמעיט בחשיבות  בריאות השיניים מבלי לדעת שהיגיינת פה ירודה עלולה לגרום להחמרה במספר בעיות בריאותיות חמורות ביניהן מחלות לב, לידה מוקדמת, דמנציה. חודש בריאות הפה הוא הזדמנות מצוינת לדון בנושאים אלה עם המטופלים והציבור הרחב”.

סקר חדש, שנערך לרגל חודש בריאות הפה,  ביוזמת  “כללית סמייל” ו- ORAL B (אפריל 2013)**, מעלה כי  נתוני השמירה על בריאות הפה בישראל  טעוני שיפור:

כ- 40% מהאוכלוסייה אינם מצחצחים שיניים פעמיים ביום

מחצית הישראלים מגיעים לביקור אצל רופא השיניים רק בעקבות בעיה או כאב.

בקרב ילדים המצב אף חמור יותר: כ- 61% מההורים מדווחים שילדם החל לצחצח שיניים לבד כבר מגיל שלוש, אף כי ההמלצה היא שעל ההורה לצחצח לילד את שיניו עד גיל 6, ולהמשיך להשגיח על הצחצוח עד גיל 8.

פרופסור אדם שטבהולץ, דקאן הפקולטה לרפואת שיניים, האוניברסיטה העברית: ” הפקולטה לרפואת שיניים מקדמת בברכה קמפיין מהסוג הזה, אשר מביא תועלת לכל הציבור בנושא בריאות הפה. מניעה היא הדרך האפקטיבית ביותר והדרך היחידה נטולת הכאב למאבק באתגר בריאות ציבורי זה. מניעה גם הניבה עד כה את התוצאות החיוביות האפקטיביות ביותר בטווח הארוך”.

על רקע חשיבות הנושא, יום בריאות הפה הבינלאומי מצוין מדי שנה, במגוון מדינות ברחבי בעולם, והוא יתקיים השנה,  גם בישראל  במתכונת של חודש, בעידוד משרד הבריאות ובשיתוף כללית סמייל ומותג אורל-בי,  במטרה להעלות את מודעות הציבור לנושא ולדרכי מניעתו.

יאיר עמיקם , סמנכ”ל הסברה ויחסים בינלאומיים, משרד הבריאות : “עששת השיניים היא אחת המחלות הכרוניות הניתנות למניעה, בעיקר באמצעות הקפדה על תזונה נכונה, הרגלי צחצוח נכונים הכוללים משחה עם פלואוריד ועל ההיגיינה של הפה והשיניים. העלאת המודעות לכך חשובה ביותר והיא עשויה להפחית באופן ניכר את התחלואה”.

אודות  מסע ההסברה הציבורי :

במהלך החודשים יוני- יולי 2013, יתקיים מסע ההסברה ציבורי, בעידוד משרד הבריאות ובשיתוף רשת מרפאות השיניים כללית סמייל ומותג בריאות פה ORAL B שמטרתו, העלאת המודעות לנושא ולחשיבות השמירה על היגיינת הפה על מנת לעודד את האוכלוסייה בישראל, לטיפול נכון ועקבי.

מסע ההסברה, בהשקעה של 5 מיליוני שקלים יקרא לציבור לנהל אורח חיים נכון, בכל הקשור לבריאות הפה ויציע את דרכי הטיפול המומלצות לכלל האוכלוסייה בישראל.

מסע ההסברה יכלול  את האלמנטים הבאים :

קמפיין פרסום בטלוויזיה ובעיתונות הכתובה תחת הכותרת “מפסיקים לעשות חצי עבודה”

קמפיין דיגיטלי  ופתיחתו של ערוץ מידע לציבור בנושא בריאות הפה

פעילות סגל רפואי של “כללית סמייל” והמותג “ORAL B“, להגברת המודעות והטיפול

גיוסה של  מירי בוהדנה  כפרזנטורית של מסע ההסברה


המלצות מסע ההסברה בחודש המודעות לבריאות הפה הינם:

צחצחו שיניים פעמיים ביום , במשך שתי דקות , עם משחת שיניים המכילה פלואוריד.

צחצחו שיניים לילדכם עד גיל 6 לפחות , והפחיתו את תדירות וכמות המתוקים.

בקרו במרפאת השיניים לפחות פעם בשנה.

מנכ”לית פרוקטר אנד גמבל בישראל ,יצרנית  ORAL B , אלנה קודרישובה : “בחרנו בבטוי “מפסיקים לעשות חצי עבודה” על מנת להמחיש את המצב המצוי והרצוי, ולעורר את האזרחים לקחת אחריות אישית להתנהגות בריאותית. אנחנו משוכנעים כי את הרגלי השמירה את בריאות הפה לא קל לשנות אולם השינוי הוא בר ביצוע, בעיקר בכל הנוגע לבריאות הפה של ילדינו”.

עוד מתוך הסקר, שנערך ע”י :

ORAL-Bכללית סמייל    

תמונות המצב בקרב ילדים מדאיגה!

כ-% 61 מההורים גאים בכך שילדיהם מצחצחים שיניים בעצמם, כבר מגיל שלוש , או אף מגיל צעיר יותר. אך לילד עד גיל 6 אין יכולות מוטוריות או מוטיבציה לצחצוח מלא ועששת ב”שיני החלב” של ילדים עלולה לעבור לשיניים הקבועות כמו גם בעיות נוספות.

רק 11% מההורים מדווחים, שבגיל חצי שנה-שנה, לקחו את ילדם לרופא השיניים, לאחר בקיעת השן הראשונה ורק 12% בלבד מצהירים, שילדם מצחצח שיניים בכל פעם במשך כשתי דקות יש עוד מקום רב לשיפור ושינוי הרגלים. 

טפלו בבעיות כשהן קטנות ותחסכו כאבים עתידיים!

80% מהישראלים טוענים שהם סובלים מרגישות בשיניים ולמעלה מ 50% מהישראלים מספרים שהם מגיעים לרופא רק אחרי שכבר מופיעים בעיה או כאב…..

תפיסה מוטעית זו מאפשרת לבעיות מיותרות לצמוח.

למעשה, מומלץ להגיע למרפאת השיניים לפחות פעם בשנה כדי לאפשר לרופא/ה, לעיתים בשיתוף השיננית, לזהות ולטפל בבעיות ומחלות בשלב מוקדם ככל האפשר- ולהציע דרכים וטיפים שיעזרו במניעת התפתחותן.

2 דקות 2 פעמים ביום

רק 35% מהישראלים מעידים על עצמם שהם מצחצחים שיניים במשך 2 דקות, וכמעט 40% לא מקפידים על צחצוח פעמיים ביום…

חשוב : צחצוח נכון של השיניים במשך 2 דקות, פעמיים ביום, עם משחה המכילה פלואוריד, חיוני למניעת הצטברות שכבה אורגנית של חיידקים ושרידי מזון (פלאק), שהם הגורם לעיקר הבעיות בפה!

** נתונים מתוך סקר  שנערך על ידי מכון “רושניק אסטרטגיות”, אפריל 2013

לפרטים נוספים:

שטרן אריאלי יח”צ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה