רפואת ריאות

טיפול ב-Sirolimus (רפמיון) עשוי לשפר תפקודי ריאה בנשים עם מחלת Lymphangioleiomyomatosis (מתוך כנס ATS)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס הבינלאומי של איגוד האמריקאי לבית חזה (American Thoracic Society 2011 International Meeting ) עולה כי Sirolimus (רפמיון), תרופה מדכאת מערכת חיסון, הנמצאת בשימוש לאחר השתלות של איברים, עשויה לשפר תפקודי ריאה במטופלות עם Lymphangioleiomyomatosis (או LAM ), מחלה ציסטית נדירה בנשים, אשר פוגעת בריאות.

במחקר רב מרכזי, אקראי, מבוקר פלצבו זה, אשר נמשך שנתיים, השתתפו 89 נשים עם LAM . מתוכן, 46 נשים טופלו ב-Sirolimus ואילו 43 קיבלו פלצבו למשך 12 חודשים. בהמשך, נשארו הנשים במעקב למשך 12 חודשים נוספים. מחקר זה בוצע לאחר שמחקר פיילוט של 23 מטופלות הדגים מגמת שיפור תחת טיפול ב-Sirolimus .

החוקרים מצאו ירידה משמעותית יותר בתפקוד הריאתי בנשים מקבוצת הפלצבו בהשוואה לנשים שטופלו ב-Sirolimus . בנשים אשר טופלו ב-Sirolimus , ה-FEV1 (או forced expiratory volume in 1 second ) עלה ב-1 מ”ל בחודש בממוצע, בעוד שבנשים שקיבלו פלצבו ה-FEV1 ירד ב-12 מ”ל בחודש בממוצע. לאחר שנה אחת של טיפול, נשים אשר טופלו ב-Sirolimus הדגימו שיפור של 20 מ”ל ב-FEV1 , בעוד שנשים שקיבלו פלצבו הדגימו ירידה של 130 מ”ל. ציוני איכות חיים עלו גם הם באופן משמעותי בקבוצת ה-Sirolimus .

בשנת המעקב לאחר שנה של טיפול תפקודי הריאה החמירו בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקבוצת הנשים עם LAM בינוני-קשה טיפול ב-Sirolimus במהלך שנה שיפר תפקודי ריאה ואיכות חיים. אמנם, החוקרים מציינים כי לא ניתן להסיק מתוצאות אלה על יכולות מניעת החמרת המחלה על ידי Sirolimus בנשים עם מחלה קלה. על כן, במחקר הבא מתעתדים החוקרים להעריך את השפעת Sirolimus בשלבים השונים של המחלה, וכן לבדוק את משך הזמן האופטימלי לטיפול. במקביל, מזכירים החוקרים כי Sirolimus אינה תרופה קלה. זוהי תרופה אשר מדכאת את המערכת החיסונית, ועל כן חושפת את הנשים לסיכון מוגבר לזיהומים, ואף יכולה לפגוע בריאות. בנוסף, תרופה זה מעלה רמת כולסטרול, גורמת לכיבים בחלל הפה, ויכולה לגרום לבצקות. על כן, יש לשקול בכובד ראש את הטיפול ב-Sirolimus .

American Thoracic Society 2011 International Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה