רפואת ריאות

האם ברונכיטיס כרונית מעלה את הסיכון לסרטן ריאות? (Lung Cancer)

מתוצאות מחקר חדש מסין שפורסמו ב-Cancer עולה כי בקרב עובדים בכורים עם ברונכיטיס כרונית קיים סיכון מוגבר לסרטן ריאות, בהשוואה לאלו ללא ברונכיטיס.

עם זאת, למרות שבמחקר הנוכחי היה מדובר בגורם מנבא בלתי-תלוי לסרטן ריאות, יש להעריך טוב יותר את הסיכון בטרם ניתן להמליץ על בדיקות סקר תקופתיות לחולים עם ברונכיטיס כרונית.

הנתונים מבוססים על מחקר פרוספקטיבי שכלל 9,295 כורים מסין. מרבית המשתתפים (84.4%) עישנו בעברם. בנוסף, ב-26.1% הייתה היסטוריה של ברונכיטיס כרונית, ב-7.3% היה סיפור של אסתמה, ב-4.9% היה סיפור של סיליקוזיס וב-2.8% היה סיפור של טוברקולוזיס.

לאחר תקנון לגורמים אחרים, ברונכיטיס כרונית הייתה מחלת הריאות היחידה שהייתה קשורה עם סיכון מוגבר לסרטן ריאות (עליה של 50% בהשוואה לאלו ללא ברונכיטיס כרונית).

התמותה עקב סרטן ריאות עמדה על 1030 מקרים ל-10,000 שנות-אדם בקבוצת הכורים עם ברונכיטיס כרוני, לעומת 450 כורים ללא ברונכיטיס כרונית.

באשר לסוגים היסטולוגיים, ברונכיטיס כרונית לוותה בעליה של פי 1.57 בסיכון ל-Squamous Cell Carcinoma, והיסטוריה של אסתמה לוותה בעליה של פי 2.56 בסיכון ל-Small Cell Carcinoma.

החוקרים מציינים כי הקשר החיובי בין ברונכיטיס כרונית ובין סרטן ריאות דווח גם במספר מחקרי מקרה-ביקורת ומחקרי עוקבה. עצם העובדה כי דלקת כרונית תורמת להתפתחות ממאירות הינה עובדה ידועה היטב, ועל-בסיס זאת ניתן להסביר את הקשר בין ברונכיטיס כרונית וסרטן ריאות.

Lung Cancer 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה