רפואת ריאות

מהי ההשפעה של מחלות רקע על הפרוגנוזה של קשישים החולים בסרטן ריאות? (מתוך Lung Cancer)

חוקרים מספרד מדווחים כי קשישים החולים בסרטן ריאות וסובלים ממחלות חמורות אחרות נוטים למות בשל המחלה הממארת משמעות הדבר היא כי ייתכן ואין מקום לשלול טיפולים כנגד הממאירות לאור מחלות הרקע שלהם.

החוקרים מסבירים כי מחלות רקע הן הסיבה העיקרית להוצאת חולים ממחקרים אקראיים. לפיכך, חולים הסובלים ממחלות רקע אינם מקבלים את הטיפול המוגדר בהמלצות הקליניות.

מדגם המחקר כלל 83 חולים לא-מטופלים עם סרטן ריאות, שהיו כולם מעל גיל 70 (גיל ממוצע של 77 שנים). החוקרים דירגו את התחלואה של החולים הן לפי מדד Charlson והן לפי SCS (Simplified Comorbidity Score).

מחלות הרקע הנפוצות ביותר כללו עישון סיגריות (94.6%), מחלות לב וכלי דם (65%) ו-COPD (59%).

מדד Charlson עמד בממוצע על 3 (בטווח 0-9); 2 מעיד על מחלת רקע קלה-עד-בינונית. מדד SCS עמד בממוצע על 9 (בטווח 4-19), וב-47% עמד על מעל תשע.

בעת האבחנה, 19 חולים (23%) אובחנו עם גידול ממוקם בשלב I ו-II, ב-34 חולים (41%) מדובר היה בגידול מקומי-מתקדם ו-30 חולים (36%) אובחנו עם גידול גרורתי.

מניתוח התוצאות עולה כי זמן ההישרדות הממוצע עמד על 326 ימים. לאחר מעקב בן שנה, 59 חולים (79%) מתו, כאשר סרטן ריאות היה הסיבה לתמותה ב-41 מקרים. חמישה מבין 19 החולים ששרדו נותרו ללא-מחלה.

החוקרים לא מצאו קורלציה בין תמותה ובין המדדים להערכת מחלות רקע. יתרה מזאת, לא זוהתה קורלציה משמעותית בין המצב התפקודי או שלב הגידול.

מחלות רקע הן אחת הסיבות העיקריות לתת-טיפול בקשישים החולים בסרטן ריאות, אך מהמחקר הנוכחי עולה כי ייתכן ואין מקום לתת-טיפול לאור העובדה שמחלות הרקע אינן אלו שמובילות למות החולים.

Lung Cancer.Posted online August 18, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה