רפואת ריאות

הדרכה טלפונית להורים לילדים חולי אסתמה מסייעת בשיפור איכות החיים (Arch Pediatr Adolesc Med)

הדרכה טלפונית עשויה לשפר את איכות חייהם של הורים לילדים חולי אסתמה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת יולי של Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine.

לדברי החוקרים, אעפ”י שרופאי ילדים רבים ממליצים כיום על טיפול במשאפי סטרואידים לילדים עם אסתמה עיקשת, מעטים מהם נפגשים באופן קבוע עם בני המשפחה לניטור איזון אסתמה, זיהוי בעיות עם הטיפול, או הדרכה לטיפול-עצמי. קשה ליישם במרפאה התערבויות יעילות לשיפור הטיפול באסתמה; רופאים רבים אינם מעוניינים או אינם יכולים לקחת חלק בפגישות הדרכה לשיפור כישוריהם, ובמרבית המרפאות אין אחיות או מדריכים רפואיים זמינים לסייע במלאכת הטיפול באסתמה.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעות של תכנית הדרכת הטיפול באסתמה על איכות החיים על-רקע מחלת אסתמה בקרב ההורים וילדיהם החולים, ועל שיעור הפניות לטיפול דחוף. מדגם המחקר כלל 362 משפחות עם ילד בגילאי 5-12 שנים, החולה באסתמה עיקשת. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול שגרתי שניתן לבדו או בשילוב עם תכנית הדרכה טלפונית מובנית. עם התערבות זו, מדריכים מיומנים הציעו הדרכה ותמיכה להורים בנוגע לטיפול באסתמה.

יעדי הסיום העיקריים של המחקר היו איכות החיים של ההורה והילד, ומספר הפניות לטיפול דחוף במהלך שנה אחת.

בקבוצת ההתערבות נרשם שיפור של 0.67 יחידות במדדי איכות החיים על-רקע אסתמה (95% CI = 0.49-0.84) בהשוואה ל-0.28 יחידות בקבוצת הביקורת (95% CI = 0.10-0.46). הבדל זה בין הקבוצות היה מובהק סטטיסטית (הבדל של 0.38,  95% CI = 0.14-0.63). עם זאת, לא זוהה הבדל בין הקבוצות בשינוי באיכות החיים של הילד או במספר הפניות הממוצע לקבלת טיפול דחוף בכל שנה (הבדל של 1.15,  95% CI = 0.82-1.61). בהשוואה לקבוצת הביקורת, בקבוצת ההתערבות שיעור הילדים עם מחלה בעלת איזון ירוד מאוד היה נמוך יותר (הבדל של 0.34, 95% CI = 0.21-0.48).

החוקרים מסכמים וכותבים כי תכנית הדרכה טלפונית עשויה להביא לשיפור איכות החיים של הורים לילדים חולי אסתמה, וניתן ליישום ללא צורך בהכשרה נוספת של הרופאים או שינוי הרגלי הטיפול.

מגבלות המחקר כוללות העדר אפשרות להכליל את הממצאים לאוכלוסיות אחרות ללא קשר קודם למרכז טלפוני לטיפול באסתמה; הישענות על דיווח עצמי לאיסוף הנתונים; ואפשרות לתת-הערכה של הפניות לטיפול דחוף במסגרת בית חולים.

התערבויות דוגמת אלו שהוצגו במאמר עשויות לשמש כאמצעי יעיל להפחתת תחלואה עקב אסתמה.

Arch Pediatr Adolesc Med. 2010;164:625-630

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה