רפואת ריאות

סיכון נמוך לאסתמה בקרב ילדים הגדלים בסביבת חווה חקלאית (מתוך Pediatr Allergy Immunol)

בקרב ילדים שגדלו בחוות חקלאיות בשבדיה תועד סיכון נמוך יותר לאסתמה בגיל ההתבגרות, ממצאים העולים בקנה אחד עם תיאורית ההיגיינה.

החוקרים מסבירים כי לפי תיאורית ההיגיינה, חשיפה מוקדמת במהלך הילדות לחיידקים, טפילים ומיקרו-אורגניזמים אחרים משפיעה על התפתחות מערכת החיסון ומפחיתה את הסיכון להפרעות אלרגיות.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע את גורמי הסיכון והשכיחות לאסתמה בתקופת המעבר בין הילדות לבגרות. הם בחנו את התשובות לשאלונים שחולקו ל-1261 משתתפים, בגילאי 16-20 שנים, שהתגוררו בגטבורג והאזור המערבי הסמוך בשבדיה בשנת 2008.

החוקרים מדווחים על שכיות של 9.5% של אבחנה רפואית של אסתמה במדגם המחקר. 9.6% מהמשיבים לשאלונים נטלו תרופות לטיפול באסתמה, עם שיעור גבוה יותר משמעותית של נטילת תרופות לטיפול באסתמה בקרב נשים, בהשוואה לגברים (11.7% לעומת 7.0%, בהתאמה, p=0.005).

מניתוח רב-משתנים עולה כי מין נקבה, היסטוריה משפחתית של אסתמה והיסטוריה משפחתית של אלרגיה היו גורמי הסיכון הבולטים ביותר לאבחנה רפואית של אסתמה.

הסיכון לאסתמה היה כפול בקרב משתתפים עם סיפור משפחתי של אלרגיה או אסתמה, בהשוואה לאלו ללא היסטוריה משפחתית (OR = 1.9). הסיכון היה כפול גם במשיבים עם סיפור משפחתי של שני המצבים, בהשוואה לאלו עם סיפור משפחתי של אלרגיה בלבד או אסתמה בלבד (OR = 4.3).

שכיחות אסתמה הייתה גבוהה יותר באופן דרמטי בקרב מתבגרים שלא-גדלו בחווה חקלאית, עם היסטוריה משפחתית, בהשוואה למתבגרים שגדלו בחווה חקלאית וללא סיפור משפחתי (21% לעומת 2%, OR = 8.2).

עישון וחשיפה תעסוקתית לאבק, גזים או אדים, הביאו לעליה מובהקת בסיכון לצפצופים ושיעול ממושך, גם בגיל כה צעיר. החוקרים מצאו קשר גם עם עישון בעבר ובין אסתמה שאובחנה ע”י רופא.

החוקרים מציינים כי שכיחות אסתמה עלתה באופן קבוע בעשורים האחרונים של המאה העשרים, מ-2-3% בשנות השבעים של המאה הקודמת ל-8-10% בשנות התשעים. הנתונים הנוכחיים ודיווחים אחרונים בנושא תומכים בגישה לפיה העלייה בשכיחות אסתמה בקרב מתבגרים הגיעה ככל הנראה לסופה.

החוקרים מוסיפים כי הממצאים מדגישים את השאלה בנוגע לדרגה בה הגורמים הקשורים לאורבניזציה תרמו לעלייה בשכיחות אסתמה משנות החמישים של המאה הקודמת.

Pediatr Allergy Immunol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    כשל גדילה, כפי שבא לידי ביטוי בהיקף הראש בשחרור של ילודים עם פגות קיצונית, נמצא כקשור לתוצאות התפתחותיות והתנהגותיות בגיל שנתיים, כך פורסם ב- Journal of Perinatology ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • זיהומים נלווים מעלים את הסיכון להתלקחות לופוס (Lupus Science & Medicine)

    זיהומים נלווים מעלים את הסיכון להתלקחות לופוס (Lupus Science & Medicine)

    במאמר שפורסם בכתב העת Lupus Science & Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי זיהומים מלווים בסיכון מוגבר להתלקחויות לופוס בתוך שלושה חודשים, כאשר זיהומים מג’וריים מלווים בסיכון גבוה פי 7.4 להתלקחויות מג’וריות. החוקרים בחנו באופן פרוספקטיבי את הקשר בין זיהומים נלווים ובין התפתחות התלקחויות לופוס ב-203 חולים (גיל חציוני של 40 […]

  • עדויות חדשות תומכות ביעילות ובטיחות Dupilumab לאורך חמש שנים כנגד אטופיק דרמטיטיס (JAMA Dermatology)

    עדויות חדשות תומכות ביעילות ובטיחות Dupilumab לאורך חמש שנים כנגד אטופיק דרמטיטיס (JAMA Dermatology)

    לאורך חמש שנים, טיפול ב- Dupilumab (דופיקסנט) הדגים פרופיל בטיחות מקובל ויעילות ממושכת, עם שיפור משמעותי בסימנים ותסמינים של אטופיק דרמטיטיס בחולים עם מחלת עור בדרגה בינונית-עד-חמורה. מחר LIBERTY AD בשלב 3 הינו מחקר הארכה בתווית-פתוחה להערכת בטיחות ויעילות Dupilumab ב-2,677 מבוגרים עם אטופיק דרמטיטיס בדרגה בינונית-עד-חמורה אשר לקחו בעבר חלק במחקרי Dupilumab לאורך חמש […]

  • קרם Roflumilast אושר לטיפול באקזמה בחולים מגיל שש שנים ומעלה (מתוך הודעת ה-FDA)

    קרם Roflumilast אושר לטיפול באקזמה בחולים מגיל שש שנים ומעלה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישרו התוויה חדשה לטיפול בקרם Roflumilast בריכוז 0.15% כנגד אטופיק דרמטיטיס בדרגה קלה-עד-בינונית במבוגרים וילדים מגיל שש שנים ומעלה. המומחים מסבירים כי קרם Roflumilast, אשר פותח ע”י חברת Arcutis Biotherapeutics, הינו מעכב PDE-4 מקומי ללא-סטרואידים, אשר אושר בעבר בריכוזים גבוהים לטיפול בסבוריאה ופסוריאזיס רובדי. האישור הנוכחי מבוסס […]

  • אסתמה אימהית במהלך היריון והסיכון לאלרגיה ואסתמה בצאצאים (BJOG)

    אסתמה אימהית במהלך היריון והסיכון לאלרגיה ואסתמה בצאצאים (BJOG)

    במאמר שפורסם בכתב העת BJOG מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב ילדים לאימהות עם אסתמה סיכון מוגבר להתפתחות מחלות אלרגיות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדויות קליניות וקדם-קליניות מעידות כי חשיפה תוך-רחמית לאסתמה אימהית מלווה בסיכון מוגבר לאסתמה בצאצאים. עם זאת, לא ידוע אם אסתמה אימהית מעלה גם את הסיכון לאלרגיות […]

  • נציבות התרופות האירופית מזהירה מפני סיכון לתגובה אנפילקטית לטיפול ב-Glatiramer Acetate (מתוך הודעת ה-EMA)

    נציבות התרופות האירופית מזהירה מפני סיכון לתגובה אנפילקטית לטיפול ב-Glatiramer Acetate (מתוך הודעת ה-EMA)

    אנשי צוות רפואי באיחוד האירופי קיבלו הודעה המזהירה מפני סיכון לתגובות אנפילקטיות בחולים עם טרשת נפוצה המטופלים ב- Glatiramer Acetate(קופקסון), כאשר תגובות אלו עלולות להופיע גם שני לאחר התחלת הטיפול התרופתי. המומחים מסבירים כי Glatiramer Acetate הינו טיפול תרופתי לטרשת נפוצה התקפית, הניתן בצורת זריקה. התרופה משמשת לטיפול בטרשת נפוצה מזה למעלה משני עשורים עם […]

  • מגמות עולמיות של משקל עודף והשמנת יתר בילדים ומתבגרים: סקירה סיסטמית ומטה אנליזה (JAMA Pediatrics)

    מגמות עולמיות של משקל עודף והשמנת יתר בילדים ומתבגרים: סקירה סיסטמית ומטה אנליזה (JAMA Pediatrics)

    סקירה סיסטמית ומטה אנליזה שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIACRICS עסקה בשכיחות משקל עודף והשמנת יתר בילדים ומתבגרים, גורמי הסיכון והתחלואה הנלווית. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את הסקירה ומוסיף מהערותיו.

  • דלקת ענביה בילדים מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט (JAMA Network Open)

    דלקת ענביה בילדים מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט (JAMA Network Open)

    בילדים עם אבחנה של דלקת ענביה (Uveitis) סיכון מוגבר משמעותית להתפתחות קטרקט, בהשוואה לאלו ללא התהליך הדלקתי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. הסיכון המוגבר נותר על כנו לאורך תקופות מעקב שונות ובקבוצות שונות לפי גיל, מין ומוצא אתני. מחקר העוקבה התבסס על נתונים ממאגר TriNetX וכלל ילדים עם וללא […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה