רפואת ריאות

התועלת בכריתת גרורות ריאתיות בחולים עם ממאירות של הכבד (מתוך Lung Cancer)

כריתת גרורות ריאתיות על-רקע ממאירות כבד מסוג HCC (Hepatocellular Carcinoma) היא טיפול בטוח, עם תועלת בחולים נבחרים, כך מדווחים חוקרים מקוריאה במאמר חדש שפורסם ב-Lung Cancer.

לדברי החוקרים, חלק מהגדי רולים נוטים להתפשט לאיברים ספציפיים (איברי מטרה), ללא התפשטות לחלקי גוף אחרים. ייתכן כי הריאה היא איבר מטרה של סרטן כבד.

מאחר וההיארעות של סרטן כבד גבוהה בקוריאה, החוקרים נתקלים בחולים רבים עם גרורות לריאות. במחקר הנוכחי, החוקרים סקרו את הנתונים אודות 41 חולים עם סרטן כבד, שעברו כריתה של גרורות ריאתיות.

כל החולים אובחנו עם נגעים כבדיים, עם תפקוד ריאתי תקין, וללא גרורות מרוחקות אחרות.

ב-24 חולים לא תועדו נגעים בכבד כאשר עברו ניתוח של הריאה. בחולים אלו, חציון הזמן מהפוגה מלאה של HCC ועד לכריתה עמד על 11 חודשים. ביתר 17 החולים אובחנה מחלת כבד יציבה.

ב-22 חולים (53.7%) זוהו נגעים ריאתיים מרובים, ושישה עברו כריתה דו-צדדית.

במהלך חציון מעקב של 25 חודשים, הישנות HCC תועדה ב-33 חולים, כולל תשעה עם הישנות בכבד בלבד, 9 נוספים עם הישנות בריאות בלבד ו-4 עם נגעים חדשים הן בכבד והן בריאות. אתרים אחרים להישנות כללו את המוח וקשריות לימפה בדופן בית החזה.

חציון ההישרדות לאחר כריתה ריאתית עמד על 77%. לאחר חמש שנים, שיעורי ההישרדות הכוללים עמדו על 66.9% – אך בכ-75% מהחולים תועדה הישנות בתוך שנתיים.

חציון הזמן מהכריתה הריאתית הראשונית ועד להישנות עמד על 8.5 חודשים.

ב-24 החולים בהם לא זוהתה מחלה בכבד בעת הניתוח הריאתי, שיעורי ההישרדות ללא-מחלה לאחר חמש שנים עמדו על 24.5%.

החוקרים ניסו לזהות גורמים המנבאים הישרדות כוללת, אך רק לגרורות חוץ-ריאתיות/חוץ-כבדיות בעת הכריתה הריאתית הייתה השפעה משמעותית (p=0.006). אף אחד מהגורמים האחרים שנבחנו מין, רמות AFP (Alpha Fetoprotein) לפני ואחרי הניתוח, מרווח זמן קצר ללא-מחלה, גרורות ריאתיות דו-צדדיות לעומת חד-צדדיות, גודל גידול, מצב קשריות לימפה, או נוכחות גרורות ריאתיות מרובות בזמן הכריתה הריאתית הראשונית היו קשורים באופן מובהק להישרדות.

לאור זאת, החוקרים מסכמים וכותבים כי במידה והגרורות מוגבלות לריאות בלבד, ייתכן וניתן לרפא את החולים ע”י כריתה ריאתית. במידה והגידול התפשט לחלקי גוף אחרים מעבר לריאה ולכבד ההישרדות נמוכה.

Lung Cancer 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה