רפואת ריאות

ריכוז וויטמין D והתגובה לסטרואידים בחולי אסתמה (מתוך American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine)

בחולי אסתמה, לריכוז וויטמין D בדם (25(OH)D) השפעה על חומרת המחלה והתגובה לטיפול, כך עולה ממחקר שפורסם ב-American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.

לדברי החוקרים, במבוגרים עם אסתמה, קיים קשר בין ריכוז וויטמין D נמוך ובין פגיעה בתפקוד הריאתי, כיווץ מוגבר של דרכי הנשימה ותגובה ירודה לטיפול בסטרואידים.

מדגם המחקר כלל 54 חולי אסתמה לא-מעשנים (גיל ממוצע , 38 שנים) עם מדד FEV1 (Forced Expiratory Volume in 1 Second) הממוצע עמד על 82.9% מהצפוי. ריכוז וויטמין D בדם עמד על 28.1 ננוגרם למ”ל, ו-24 טופלו במשאפי סטרואידים.

החוקרים מדווחים כי קיים קשר בין ריכוז גבוה יותר של וויטמין D ובין תפקוד ריאתי טוב יותר. עם כל עלייה של 1 ננוגרם למ”ל בריכוז וויטמין D, תועדה עליה ממוצעת של 21.0 מ”ל במדד FEV1.

הקשר בין ערכי FEV1 ובין וויטמין D היה בולט יותר בחולים שלא טופלו במשאפי סטרואידים. בחולים אלו, עבור כל עליה של ננוגרם למ”ל בריכוז וויטמין D ההשפעה המתוקנת עמדה על 34.6 מ”ל (p=0.005), בהשוואה ל-14.3- מ”ל בחולים שנטלו משאפי סטרואידים (p=NS).

בנוסף, בחולים עם ריכוז וויטמין D מתחת ל-30 ננוגרם למ”ל תועדה תגובתיות-יתר גדולה יותר של דרכי האוויר למבחן תגר מתכולין, בהשוואה לחולים עם ריכוז וויטמין D תקין. יתרה מזאת, בחולים שלא נזקקו למשאפי סטרואידים, התגובה לסטרואידים עלתה פי 0.05 עם כל עלייה של ננוגרם למ”ל בריכוז וויטמין D, ללא עלייה מובהקת ב-Interleukin-10.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי נרמול רמות וויטמין D בחולי אסתמה, עשוי להביא לשיפור מדדים שונים של חומרת אסתמה והתגובה לטיפול.

Am J Respir Crit Care Med 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה