רפואת ריאות

הקשר בין מדד מסת הגוף והתגובה לטיפול באסתמה (מתוך Journal of Asthma)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון פברואר 2010 של ה- Journal of Asthmaעולה התגובה לטיפול באסתמה עלולה להיות פחות טובה בחולים עם מדד מסת גוף גבוה.

מטרת החוקרים הייתה לבדוק את הקשר בין מדד מסת הגוף (Body Mass Index, BMI) ובין התגובה לטיפול באסתמה. לצורך כך הם ערכו ניתוח רטרוספקטיבי של נתונים מ-4 מחקרים קליניים קודמים, וערכו השוואה בין טיפול משולב ב- Fluticasone propionate (FP)/Salmeterol בצורת דיסק במינון 100/50 מק”ג פעמיים ביום, עם טיפול פומי ב-Montelukast במינון 10 מ”ג ליום. החוקרים חילקו את המשתתפים ע”פ מדד מסת הגוף שלהם לקבוצת BMI נמוך (נמוך מ-20 ק”ג/מ2), תקין (20-24.9 ק”ג/מ2), עודף משקל (25-29.9 ק”ג/מ2) השמנה-1 (30-34.9 ק”ג/מ2), השמנה-2 (35-39.9 ק”ג/מ2) והשמנה-3 (לפחות 40 ק”ג/מ2). יעדי המחקר כללו את נפח הנשיפה המאומץ בשנייה הראשונה (FEV1), ציון תסמיני האסתמה, ושימוש ב-Albuterol.

מתוצאות המחקר עולה כי לאחר 12 שבועות, במשתתפים שטופלו ב-FP/Salmeterol נצפה שיפור גבוה יותר ביעדי המחקר לעומת משתתפים שטופלו ב-Montelukast בכל קבוצות ה-BMI. החוקרים מדווחים כי נצפו הבדלים מובהקים בין קבוצות הטיפול בקרב משתתפים עם משקל תקין, עודף משקל, השמנה-1 והשמנה-3.

החוקרים מציינים כי במשתתפים עם מדד מסת גוף תקין שטופלו ב-FP/Salmeterol נצפה שיפור גבוה יותר ב-FEV1 ושימוש מצומצם יותר ב-Albuterol לאחר 12 שבועות, לעומת משתתפים עם עודף משקל או השמנה-3 תחת אותו טיפול. כמו כן, במשתתפים עם מדד מסת גוף תקין או נמוך שטופלו ב-Montelukast נצפה שימוש מצומצם יותר ב-Albuterol לאחר 12 שבועות, לעומת משתתפים בקבוצת השמנה-3 תחת אותו הטיפול.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי התגובה לטיפול הייתה טובה יותר בקבוצת ה-FP/Salmeterol לעומת קבוצת ה-Montelukast, גם במשתתפים עם מדד מסת גוף גבוה, וכותבים כי בחולי אסתמה הסובלים מהשמנה משמעותית תיתכן תגובה מאוחרת יותר לטיפול, לעומת חולים עם מדד מסת גוף תקין.

J Asthma. 2010;47(1):76-82

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה