רפואת ריאות

השוואה בין שלוש מערכות סיווג להערכת איזון מחלת אסתמה (מתוך ERJ Express)

איזון מחלת אסתמה עומד במרכז כל הקווים המנחים העדכניים לטיפול באסתמה. איזון מחלת אסתמה מבוסס על שני מרכיבים עיקריים. הראשון, איזון המחלה מיום ליום, כפי שנקבע לפי העדר תסמיני אסתמה, שימוש מינימאלי במשאפים להקלה על תסמיני המחלה, רמת פעילות תקינה ותפקוד ריאתי קרוב לנורמה. המרכיב השני הוא הפחתת הסיכון לסיבוכים עתידיים ע”י מניעת התלקחויות אסתמה, מניעת התדרדרות מואצת בתפקוד הריאתי במשך הזמן, והעדר תופעות לוואי על-רקע הטיפול התרופתי.

כיום קיימות מספר דרכים לסיווג איזון מחלת אסתמה; עם זאת, אין מערכת סיווג אחת המקובלת באופן אוניברסאלי. בסקירה הרטרוספקטיבית הנוכחית השוו החוקרים את הערכת איזון מחלת אסתמה, כפי שנקבע לפי שאלונים (ACQ-5), קריטריוני GINA (Global Initiative for Asthma) או GOAL (Gaining Optimal Asthma ControL).

החוקרים אספו את הנתונים מהשבוע האחרון של שלושה מחקרים (n=8,188) שהתבססו על טיפול אחזקה ב-Budesonide/Formoterol (סימביקורט) וטיפולי הקלה. המשתתפים סווגו לפי קריטריוני GINA או GOAL ובהתאם למדדי ACQ-5. הם השוו את אחוז החולים עם שבוע מאוזן/מאוזן-חלקית (לפי קריטריוני GINA), שבוע מאוזן לחלוטין/מאוזן-היטב (קריטריוני GOAL) וטווח ערכי הסף לפי ACQ-5.

מדדי ACQ-5 בחולים עם מחלת אסתמה מאוזנת, מאוזנת-חלקית ולא-מאוזנת, לפי קריטריוני GINA, עמדו על 0.43, 0.75 ו-1.62, בהתאמה. בחולים עם מחלת אסתמה מאוזנת-לחלוטין, מחלה מאוזנת-היטב ומחלה לא-מאוזנת, לפי קריטריוני GOAL, מדדי ACQ-5 עמדו על 0.39, 0.78 ו-1.63, בהתאמה.

מדד ACQ-5 זיהה שיפור בעל חשיבות קלינית ב-49% מהחולים, שלפי קריטריוני GINA, נותרו לא-מאוזנים בתום המחקר.

להערכת איזון מחלת אסתמה לפי קריטריוני GINA או GOAL, תוצאות דומות. מחלת אסתמה מאוזנת/מאוזנת-חלקית לפי קריטריוני GINA ומחלה מאוזנת-לחלוטין/מאוזנת-היטב לפי קריטריוני GOAL, מקבילות למדדי ACQ-5 של פחות מ-1.00. במחקרים קליניים, מדדי ACQ-5 רגישים יותר ממדדים קטגוריים.

Eur Respir J 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה