רפואת ריאות

ההשפעות הקליניות והכלכליות של iNO בילדים בגיל שנה שנולדו לפני המועד עם כשל נשימתי / מאת ד”ר ברנרד ברזילי

יילודים הנולדים לאחר פחות מ-34 שבועות היריון מצויים בסיכון לליקוי נוירו-התפתחותי ותחלואה ריאתית. במחקר חדש שפורסם ב-Pediatrics העריכו החוקרים את ההשפעות של מתן iNO (Inhaled Nitric Oxide) ומצאו כי טיפול מניעתי ב-iNO שניתן בימים הראשונים לחיים, לא הביא לצמצום העלויות, ופרופיל עלות-תועלת של הטיפול היה גרוע.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההשלכות ארוכות הטווח של טיפול ב-iNO בפגים עם כשל נשימתי, אינן-ידועות. לאור זאת, הם בחנו את התוצאות הקליניות והכלכליות של הטיפול בגיל מתוקן של שנה אחת, במסגרת מחקר אקראי-מבוקר להערכת טיפול מניעתי ב-iNO.

מדגם המחקר כלל יילודים שנולדו לפני המועד (לאחר עד 34 שבועות היריון, במשקל לידה של 500-1250 גרם), עם כשל נשימתי. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב-iNO 5ppm או פלסבו, שניתן תוך 48 שעות מהלידה, עד גיל 21 ימים או עד לאקסטובציה. החוקרים העריכו את התוצאות הקליניות באמצעות הערכה נוירו-התפתחותית בגיל מתוקן של שנה אחת וראיונות טלפוניים כל שלושה חודשים. הם העריכו את העלויות מרשומות בתי החולים והראיונות.

מבין 793 משתתפים במחקר, החוקרים אספו נתונים כלכליים אודות 631 משתתפים (79.6%) , ומידע אודות הערכות נוירו-התפתחותיות היה זמין עבור 455 משתתפים (77.1% מהשורדים).

מהתוצאות עולה כי בגיל מתוקן של שנה אחת, שיעורי ההישרדות לא היו שונים בין קבוצות המחקר (79.2% בקבוצת המטופלים ב-iNO לעומת 74.5% בקבוצת הפלסבו,  p=0.12). כמו-כן לא זוהו הבדלים בתוצאות לאחר השחרור מבית החולים. במשתתפים ששקלו 750-999 גרם, באלו שטופלו ב-iNO שיעורי ההישרדות, ללא ליקוי נוירו-התפתחותי, היו גבוהים יותר (67.9% לעומת 55.6%,  p=0.04). עם זאת, באלו ששקלו 500-749 גרם, iNO הוביל לתלות רבה יותר בחמצן (11.7% לעומת 4.0%, p=0.04). חציון סך העלויות היה דומה (235,800 דולרים עם iNO לעומת 198,300 דולרים עם פלסבו). שיעורי ההישרדות המתוקנים לאיכות היו מעט טובים יותר עם iNO (הבדל של 0.011 QALY/Subject). יחס עלות-תועלת אינקרמנטלי עמד על 2.25 מיליון לכל QALY (Quality Adjusted-Life-Year).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב משתתפים בשתי הקבוצות תועדה תחלואה נוירו-התפתחותית וריאתית, הכרוכה בהוצאות משמעותיות. טיפול מניעתי ב-iNO שניתן בימים הראשונים לחיים, לא הביא לצמצום העלויות, ופרופיל עלות-תועלת של הטיפול היה גרוע.

Pediatrics 124: 1333-1343

הערת מערכת מאת ד”ר ברנרד ברזילי, עורך נאונטולוגיה:

הטיפול ב-iNO בפגים באופן רוטיני עדיין לא הוכיח את עצמו. מנסיוננו נראה כי פגים המטופלים בiNO קשה מאד לגמול אותם מחמצן ומה-NO.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה