רפואת ריאות

השפעת מתן מאוחר של קורטיקוסטרואידים נשאפים בחולים עם אסתמה קלה (מתוך Journal of Allergy and Clinical Immunology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון דצמבר 2009 של ה- Journal of Allergy and Clinical Immunology, עולה כי לא נמצא קשר מובהק בין דחיית הטיפול בקורטיקוסטרואידים נשאפים למשך עד שנתיים ובין שינוי בתפקודי הריאות לאחר 10 שנים בחולים עם אסתמה קלה. עם זאת, בחולים בהם ניתן הטיפול מאוחר נצפו איזון פחות טוב של המחלה וסימנים לדלקת של דרכי האוויר.

זהו מחקר המשך למחקר שנערך בשנת 1991. המחקר המקורי כלל 103 משתתפים בוגרים עם אסתמה חדשה, שטופלו ב-Budesonide בשאיפה או ב-Terbutaline בשאיפה למשך עד שנתיים. בשנה השלישית למחקר, למשתתפים בקבוצת ה-Terbutaline ניתן גם Budesonide בשאיפה (קבוצת הטיפול הדחוי). בתום השנה השלישית נצפו בקבוצת הטיפול הדחוי איזון פחות טוב של מחלת האסתמה, תפקודי ריאות פחות טובים, ותגובתיות פחות טובה של דרכי האוויר.

במחקר הנוכחי בדקו החוקרים כ-90 ממשתתפי המחקר המקורי לאחר שחלפו 10 שנים מסיומו (כ-13 שנים מתחילת המחקר). החוקרים מדווחים כי לכל המשתתפים שנבדקו נמצאו תפקודי ריאות תקינים, תגובתיות ברונכיאלית טובה יותר בהשוואה למצב הבסיסי, וירידה מובהקת בתסמיני האסתמה וצורך בשימוש במרחיבי סימפונות.

החוקרים מציינים כי לא נמצא הבדל מובהק במשתנים קליניים ותפקודיים בין המשתתפים שקיבלו טיפול מוקדם או מאוחר ב-Budesonide. עם זאת, הם מוסיפים כי למרות שלא נמצא הבדל מובהק סטטיסטית, משתתפים בקבוצת הטיפול המוקדם ב-Budesonide דיווחו על פחות תסמינים, צורך נמוך יותר במרחיבי סימפונות, ושימוש במינונים נמוכים יותר של קורטיקוסטרואידים נשאפים. כמו כן, בקבוצת הטיפול המוקדם נצפו פחות ימי אשפוז שנתיים ועלויות טיפול שנתיות נמוכות יותר.

בנוסף מדווחים החוקרים כי בקבוצת הטיפול הדחוי נצפו יותר סימנים לדלקת של דרכי האוויר, כולל ספירות נויטרופילים גבוהות יותר ורמות גבוהות יותר של eosinophilic cationic protein ו- myeloperoxidase בדגימת כיח.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי מתן של קורטיקוסטרואידים נשאפים בתוך 3 שנים מהופעת המחלה הוביל לאיזון טוב של האסתמה, אך בחולים בהם נדחה הטיפול נצפו איזון מעט פחות טוב של המחלה ויותר סימנים לדלקת של דרכי האוויר.

J Allergy Clin Immunol 2009;124:1180-1185.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה